19 november 2018: Masterclass – Innovatie van het mbo onderwijs door digitaal leiderschap

Heb ik ook directie- en bestuursleden uit het mbo onder mijn lezers? Voor hen is namelijk de masterclass  “Innovatie van het mbo onderwijs door digitaal leiderschap” bedoeld die de MBO Academie en Wielinq op 19 november aanstaande in Nyenrode organiseert. Ik mag één van de college’s verzorgen. This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De geschiedenis van leertechnologie en het verborgen curriculum

Audrey Watters publiceert op haar blog de integrale tekst van haar lezingen. In haar meest recente bijdrage breekt zij een lans voor kennis over de geschiedenis van leertechnologie. Op basis van de geschiedenis kunnen we op allerlei terreinen lessen formuleren voor het heden en de toekomst. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe ontwikkel je een leercultuur voor een leven lang leren?

Onlangs verscheen het rapport ‘Een Leven Lang Leren’ van het Zorgpact Rotterdam en deRottertdamseZorg. De samenstellers laten door middel van dertien cases uit verschillende sectoren zien hoe je een leercultuur kunt ontwikkelen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gepersonaliseerd leren: veel diverser dan een continuüm

Gepersonaliseerd leren staat in het middelpunt van de belangstelling. Tegelijkertijd is er kritiek op. Onder meer omdat er nog steeds verschillende zaken onder verstaan worden. Emeritus hoogleraar Larry Cuban is al een tijd bezig om op basis van eigen onderzoek een ‘continuüm’ van gepersonaliseerd leren te ontwikkelen. Een paar dagen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Artificiële intelligentie gebruiken bij het voorspellen van leerproblemen?

Onderzoekers van de Universiteit van Cambridge hebben machine learning gebruikt om clusters van leerproblemen te identificeren. Deze clusters kwamen niet overeen met eerdere diagnoses die de leerlingen hadden gekregen. Hierdoor kunnen leerlingen betere en meer gerichte ondersteuning krijgen. Ik heb echter nog twijfels bij deze aanpak. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Verbeter leerstrategieën in plaats van het beïnvloeden van karakter en persoonlijkheid

David Didau heeft onlangs een inleiding verzorgd met de titel What if everything you knew about mindsets and resilience was wrong? Daarin onderbouwt hij dat twee concepten, die momenteel populair zijn op het gebied van leren, onderwijs en opleiden, er minder toe doen dan we denken. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gevolgen van technologische ontwikkelingen op arbeid en arbeidsmarktbeleid (inclusief L&D)

Een tijdje geleden heeft het Word Economic Forum het lijvige The Future of Jobs Report 2018 gepubliceerd. Naar aanleiding van dit uitgebreide rapport zijn ook een aantal meer handzame artikelen over de thematiek verschenen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder