Gebruik concept digital natives blijkt erg hardnekkig te zijn

Rond de eeuwwisseling beweerden auteurs als Marc Prensky dat we te maken hebben met een generatie die van nature of inherent technologisch onderlegd is, en zich anders gedraagt en denkt omdat men technologie intensief gebruikt. Dit concept van de ‘digital native’ heeft ook in de academische wereld aan populariteit gewonnen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bespreking ‘Op de schouders van reuzen’

Onlangs is ‘Op de schouders van reuzen. Inspirerende inzichten uit de cognitieve psychologie voor leerkrachten‘ verschenen. Paul Kirschner, Luce Claessens en Steven Raaijmakers bespreken hierin 24 kernartikelen over leren en doceren, afkomstig uit de cognitieve psychologie. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe definiëren professionals design thinking?

De term ‘design thinking’ is alomtegenwoordig. Ook op het gebied van technology enhanced learning, L&D en onderwijs. De Nielsen Norman Group heeft een groep van 87 professionals op het gebied van user experience en ontwerp uit verschillende branches gevraagd naar wat zij hieronder verstaan. This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe kun je als deelnemer de kwaliteit van een online cursus beoordelen, voordat je er aan deelneemt?

Als het goed is, besteden organisaties zorgvuldig aandacht aan de selectie van (leveranciers van) online cursussen. ‘Kwaliteit’ is daar een zeer belangrijk aspect van, net als het antwoord op de vraag of online cursussen een goede oplossing zijn voor vraagstukken waar de organisatie mee te kampen heeft. Organisaties kunnen daarvoor

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een Learning Experience Platform is eigenlijk een overkoepelend portaal (en daar is niets mis mee)

‘Learning Experience Platforms’ zijn een betrekkelijk nieuw fenomeen op het gebied van leertechnologie. De toepassing lijkt toegevoegde waarde te hebben al is het twijfelachtig of de ’hype’ die ermee gepaard gaat, terecht is. De vlag lijkt ook de lading niet te dekken. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Is sprake van een wederopstanding van RSS?

RSS (Really Simple Syndication) is naar mijn mening één van de beste internettechnologieën die ooit is ontwikkeld. De afgelopen jaren lijkt de populariteit ervan verminderd. Maar er lijkt wellicht sprake van een ‘herrijzenis’. En dat is niet meer dan terecht. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat worden komend jaar belangrijke trends op het gebied van leertechnologie?

Het Britse Towards Maturity heeft onlangs aan 700 L&D-leidinggevenden over de hele wereld gevraagd welke leertechnologieën momenteel worden gebruikt en welke leertechnologieën zij in de toekomst van plan zijn te gaan gebruiken. Wat valt daarbij op? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder