Negentien van de meest populaire blogposts op het gebied van leren

Een aantal maanden geleden heeft Will Thalheimer een oproep gedaan om te achterhalen wat de meest populaire blogposts op het gebied van leren zijn. Gisteren heeft hij de uitkomsten gepresenteerd. Hiermee krijg je ook zicht op een aantal interessante blogposts, en weblogs over leren. Naar aanleiding hiervan wil ik inventariseren

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Meta-analyse wijst op positieve effecten van technologie-ondersteund samenwerkend leren

Rond 2005 heb ik me -onder meer in het kader van een Europees project- intensief bezig gehouden met technologie-ondersteund samenwerkend leren (computer-supported collaborative learning; CSCL). Gisteravond heb ik dan ook met bijzonder veel belangstelling  Pedro’s blogpost A meta-analysis on computer-supported collaborative learning (Best Evidence in Brief) gelezen. Deze bijdrage over

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ook bij leren via virtual reality maakt de (virtuele) docent het verschil (echter…)

Virtual Reality heeft veel potentie voor onderwijs en opleiden. Bovendien wordt deze technologie krachtiger en meer toegankelijk. Deens onderzoek suggereert dat de vraag of jongens en meisjes binnen VR effectief leren, afhankelijk is van de (virtuele) docent. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Diversificatie MOOCs zet door, maar groei vlakt af

Class Central heeft zoals elk jaar onlangs een rapport gepresenteerd met cijfers over deelname aan massive open online courses. Deze rapportage illustreert m.i. dat de groei in deelname aan het afvlakken is en dat de diversiteit op het gebied van MOOCs toeneemt. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vernieuwende didactische aanpakken?

Sinds 2012 publiceert de Britse Open Universiteit het rapport “Innovating Pedagogy” waarin men nieuwe vormen van doceren, leren en beoordelen beschrijft. Vlak na de jaarwisseling heeft men in samenwerking met het Centre for the Science of Learning & Technology (SLATE)] van de Noorse Universiteit van Bergen, het zevende rapport uitgegeven

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat kunnen we op het gebied van technology enhanced learning leren van discussies via sociale media?

Leren is een cognitief en sociaal proces. Interacties en dialogen tussen personen vormen belangrijke elementen van het leren. Deze interacties en dialogen kunnen ook online plaatsvinden. Daarbij zouden we wat mij betreft goed moeten kijken naar geleerde lessen uit discussies via sociale media zoals Twitter en Facebook. This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder