Trends op het gebied van een leven lang leren

Ray Schroeder signaleert vijf belangrijke trends op het gebied van “Professional and Continuing Education”. Hij focust zich daarbij op een leven lang leren dat door hoger onderwijs-instellingen wordt verzorgd. Mede daardoor mist Schroeder m.i. een aantal belangrijke trends. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Voorbeelden van online activerende werkvormen

In de micromodule Activeren in online onderwijs van de Open Universiteit wordt onder meer verwezen naar de publicatie ‘Activerende werkvormen. Een praktische gids voor je onderwijs’ van het Universitair Medisch Centrum Utrecht. Deze uitgave bevat 21 activerende werkvormen. Daarin wordt echter amper aangegeven hoe deze werkvormen gefaciliteerd kunnen worden via

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Is het verstandig als docenten zelf beslissen welke leertechnologieën ze gebruiken?

Mede dankzij cloud computing is het gemakkelijk om als docent zelf te kiezen welke leertechnologieën je binnen je onderwijs wilt gebruiken. Volgens mij moet je daarbij wel met een aantal zaken rekening houden. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Studiedata gebruiken: leren van ervaringen van elders #surfstudiereis19

Over een dag of tien bezoekt een groep CvB-leden uit het Nederlandse hoger onderwijs onder leiding van SURF enkele universiteiten in Engeland en Schotland die studiedata gebruiken om hun onderwijs te verbeteren. Ook niet-deelnemers kunnen leren van dit bezoek, en van de voorbereidingen. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kader voor het ontwerpen en implementeren van het concept van de flipped classroom

Het concept van de flipped classroom bestaat inmiddels meer dan tien jaar als model voor blended learning. Er is veel ervaring mee opgedaan, en ook best veel over gepubliceerd. Zo kun je dit concept vanuit verschillende leertheoretische perspectieven benaderen. Aan de hand van zes pijlers kun je dit concept ontwerpen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder