Gepersonaliseerd leren heilige graal L&D en onderwijs?

Zowel op het gebied van Leren en Ontwikkelen (L&D) als binnen het onderwijs is al een hele tijd sprake van een toenemende belangstelling voor gepersonaliseerd leren. In onderstaande column in de nieuwsbrief van e-learning.nl (15 april 2019) stel ik dat ik die belangstelling en de verwachtingen begrijp. Maar ik zie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De toegevoegde waarde van chatbots voor leren, opleiden en onderwijs

Onlangs heb een sessie verzorgd over innovaties op het gebied van technology enhanced learning tijdens het Inspiration Event van Elevate (voor partners en relaties). Ik heb ten behoeve van een verslag van die middag een blogpost geschreven over de toegevoegde waarde van chatbots voor leren, opleiden en onderwijs. Deze bijdrage

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Afleiding op de werkplek groot probleem (een leercultuur kan helpen)

Het is de bedoeling dat de introductie van nieuwe technologieën bijdraagt aan betere bedrijfsresultaten, meer efficiency, het bevorderen van samenwerken en wellicht ook het verlagen van werkdruk. In de praktijk hebben deze technologieën vaak een negatief neveneffect:  digitale afleiding. Dit is een groot probleem, en een uitdaging voor arbeidsorganisaties. Leren

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom we onderwijsonderzoek niet mogen vergelijken met medisch onderzoek (en de beperkingen van evidence-based onderwijsonderzoek)

Ik ken eigenlijk geen onderwijsonderzoeker die pleit voor ‘evidence-based’ onderzoek. Pleidooien hiervoor zijn veelal afkomstig uit de koker van journalisten en van niet goed geïnformeerde bestuurders. Zij maken daarbij de vergelijking met medisch onderzoek. Vandaag las ik een artikel waarin de auteurs beargumenteren waarom deze vergelijking mank gaat. This content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

E-learning implementeren: wat gaat goed, wat gaat mis (gastcollege)

Vanavond heb ik in het kader van de Avans Plus Postbachelor opleiding e-Learning weer een gastcollege verzorgd over de implementatie van technology enhanced learning. Aan de hand van een implementatiemodel hebben we naar een casus en andere ervaringen gekeken. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Facebook aanpak gepersonaliseerd leren leidt tot een revolutie. Maar anders dan verwacht

Summit Learning is een programma voor gepersonaliseerd leren dat is gefinancierd door Facebook. Het programma kan gratis worden gebruikt door scholen, en is daarom met name aantrekkelijk voor armere, publiek gefinancierde, scholen in de VS. In Kansas heeft het programma tot een heuse revolutie geleid. Maar dan van het soort:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Adaptief leren voor efficiënt leren en het verbeteren van de toegankelijkheid

Adaptief leren wordt meestal ingezet met als doel om leerstof aan te laten sluiten aan niveau en voorkennis van lerenden. Bij de Universiteit van Memphis lijkt dit een middel te zijn, en zetten ze adaptief leren om andere redenen in. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder