Podcast: belangrijkste valkuilen in verandermanagement en wat eraan te doen

Tjip de Jong wil regelmatig podcasts maken over onderwijsontwikkeling, opleiden, leren in het werk (en op school), organisatieverandering, kennisdelen, innovatie en de inrichting van aantrekkelijke leer- werkomgevingen. Vandaag heeft hij een editie gemaakt over verandermanagement. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Digitaal minimalisme bevordert slim gebruik technologie

Het uitzetten van notificaties of anderen laten bepalen welke apps op jouw smartphone worden geïnstalleerd, zijn voorbeelden van symptoombestrijding. Als je afleiding door middel van digitale middelen echt wilt bestrijden, als je jouw autonomie weer terug wilt winnen, dan zul je aan ‘digitaal minimalisme’ moeten doen. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een belangrijke beperking van de populaire AI-toepassing stemherkenning (en mogelijk negatieve gevolgen voor leren)

Eén van de toepassingen van kunstmatige intelligentie (AI) is ‘voice recognition’. Oftewel stemherkenning. We spreken tegen computersystemen en op basis van stemherkenning voert de computer opdrachten uit. Op deze manier kunnen we de temperatuur in ons huis regelen, auto’s besturen en zoekopdrachten uitvoeren. Bij stemherkenning blijkt echter een belangrijke vorm

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat zijn de belangrijkste kwesties op het gebied van doceren en leren binnen het hoger onderwijs?

De Educause Learning Initiative vraagt elk jaar aan de ‘ELI-gemeenschap’ wat de de belangrijkste kwesties  zijn op het gebied van onderwijs en leren. Via een infographic zijn deze ‘issues’ in kaart gebracht. Wat valt op? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Programma’s voor gepersonaliseerd leren: pas op de plaats en kritische reflectie zijn noodzakelijk

Er bestaan zeer verschillende beelden over gepersonaliseerd leren. De positieve intentie is: hoe kunnen we lerenden zo optimaal mogelijk ondersteunen in hun ontwikkeling, waarbij we rekening houden met diverse leerbehoeften en achtergronden van lerenden? De laatste jaren wordt daarbij nadrukkelijk gekeken naar de rol van technologie. Daarbij signaleren we op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vier dimensies van vertrouwen bij learning analytics en kunstmatige intelligentie

Zowel binnen het onderwijs als op het gebied van leren en ontwikkelen (L&D) verzamelen we dankzij het gebruik van technologie (zoals kunstmatige intelligentie) veel data over leren en van lerenden. Deze data kunnen voor verschillende doelen worden gebruikt. Dit brengt ethische vraagstukken met zich mee, zoals het risico op misbruik.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Eerst werken, dan een diploma. De toekomst van hoger onderwijs?

Als ik koppen van artikelen lees waarin disruptie van hoger onderwijs wordt voorspeld, dan word ik in eerste instantie vooral sceptisch. Toch beschrijft Brandon Busteed een interessante ontwikkeling die het hoger onderwijs verder kan flexibiliseren en veranderen. Het hele hoger onderwijs? Nee, maar mogelijk wel een aanzienlijk deel. This content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder