AI gebruiken om aantekeningen bij instructies te maken? Niet doen!

Het automatisch kunnen omzetten van spraak naar geschreven tekst is één van de toepassingen op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI). Volgens Matthew Lynch biedt deze toepassing kansen voor lerenden als het gaat om het maken van aantekeningen tijdens onderwijsbijeenkomsten. Ik heb hier ernstige twijfels bij. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Mogen we aan een digitale leeromgeving dezelfde eisen stellen op het gebied van gebruikersgemak als aan sociale media?

Digitale leeromgevingen en leermanagementsystemen blijken niet altijd uit in gebruikersvriendelijkheid. Mede daarom zijn nu learning experience platforms (LXP) in opkomst. Het is echter niet heel eerlijk om wat betreft gebruikersgemak vergelijkbare eisen te stellen aan een DLO als aan een applicatie zoals Snapchat. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Meta-studie: flipping the classroom is veelbelovende didactische aanpak (mits…)

Onderzoekers van de Universiteit Utrecht hebben zeer recent een uitvoerige meta-analyse gepubliceerd naar de effecten van het concept van de flipped classroom op leerresultaten en studenttevredenheid. Daarin hebben zij 114 studies betrokken die ‘flipping the classroom’-aanpakken (FTC) vergelijken met conventioneel onderwijs (voortgezet en post-secundair). De onderzoekers concluderen dat dit model

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Heeft online contact (synchroon, asynchroon) dezelfde waarde als face-to-face contact?

Gisteren blogde ik over de kosten van online en face-to-face onderwijs. Naar aanleiding van een conversatie via Twitter kwam bij mij de vraag op: heeft online contact (synchroon, asynchroon) niet dezelfde waarde als face-to-face contact? Of bijna dezelfde waarde? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kunnen we dankzij online leren de kosten van het onderwijs verlagen?

Automatisering heeft binnen veel sectoren geleid tot grote efficiëntievoordelen. De Chief Research Officer van Eduventures, Richard Garret, concludeert dat een groter aandeel studenten dat volledig online studeert, leidt tot lagere kosten per student. In Future Formula Part 2: Faculty Spend and the Limits of Online Learning kijkt Garrett naar hoe

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

myBrainisOpen helpt onderwijsonderzoek te vertalen naar de praktijk van online en blended learning

Elk jaar verschijnen er zeer veel artikelen over onderwijsonderzoek. Deze bijdragen worden gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften die amper worden gelezen door mensen in de onderwijspraktijk. Daar wil myBrainisOpen wat aan doen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder