De beperking van niet-zichtbare leeromgevingen voor learning analytics en AI

Binnen onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten maken we in toenemende mate gebruik van data van lerenden voor het evalueren van het onderwijs, voor het geven van begeleiding en zelfs voor het doen van voorspellingen met betrekking tot zaken als studiesucces. Daarbij moeten we ons echter ook realiseren dat lerenden vaak participeren in

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Actief leren leidt tot betere leerresultaten, zelfs als je denkt dat dat niet het geval is

Als je doceeractiviteiten gebruikt die lerenden stimuleren actief te participeren in het onderwijsleerproces, dan leidt dit tot betere leerresultaten. Uit tal van onderzoeken blijkt dat ‘actief leren’ ook meer effectief leren is. Recent onderzoek van de Harvard Universiteit laat zien dat het belangrijk is dat lerenden zich hier bewust van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Impressie interview Saskia Brand-Gruwel over onderwijsinnovatie

Gistermiddag nam Saskia Brand-Gruwel afscheid als decaan van de faculteit Psychologie en Onderwijswetenschappen bij de Open Universiteit. Ter gelegenheid daarvan werd zij door Rob Koper geïnterviewd over ‘onderwijsinnovatie’. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vijfentwintigste Online Educa: Discover learning in a world in which learning has no limits #OEB19

Van 27 tot en met 29 november 2019 vindt dit jaar de OEB plaats. Vandaag is het volledige programma bekend geworden, van de jubileum-editie die als thema heeft: Discover learning in a world in which learning has no limits. Wat zijn naar verwachting hoogtepunten van de 25ste editie van de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Stappenplan om leertechnologie voor je onderwijs te selecteren

Als docent heb je in potentie de beschikking over een enorm scala aan leertechnologieën. Hoe kies je de technologie die het beste bij jouw onderwijs past? Michelle D. Miller heeft daar een uitgebreid stappenplan voor samengesteld. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wil je jouw deskundigheid op het gebied van onderwijsinnovatie, blended learning en e-learning vergroten (en mij als docent meemaken)?

Dit najaar ben ik als docent/ontwikkelaar betrokken bij een aantal online en blended programma’s over onderwijsinnovatie, blended learning en e-learning. Belangstelling om deel te nemen? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder