Hologram-technologie en leren: een brug te ver

Een aantal jaren geleden kwam ik weleens voorbeelden tegen van het gebruik van hologram-technologie voor leren, opleiden en onderwijs. Deze technologie heeft tot dusver niet echt een voet aan de grond gekregen binnen L&D of onderwijs. Gaat dat spoedig veranderen? Ik vraag me dat af. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe denken lerenden over microcredentials?

Houd bij het ontwikkelen van microcredentials vooral de lerende voor ogen. Dat is de belangrijkste boodschap van Kathleen deLaski in As the Microcredential Market Booms, Don’t Forget the Learner. Zij ontwikkelt hier ook voorstellen voor. Waar ik ook weer wat van vind. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Impressie dag 1 SURF Onderwijsdagen #OWD19

Motor voor versnelling. Kan de invoering van ICT in het onderwijs sneller? Kan ICT onderwijsinnovaties helpen versnellen? Dat is het thema van de Onderwijsdagen van dit jaar. Deze blogpost bevat een samenvatting van de sessies die ik vandaag heb bijgewoond. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Google is het nieuwe Microsoft (met één belangrijk verschil)

Verleden week schreef De Volkskrant een kritische reportage over de opmars van Google binnen het basisonderwijs. Sinds de intrede van de computer binnen het onderwijs maakt het onderwijs zich echter al afhankelijk van technologiebedrijven. In vergelijking met deze tijd is er echter één groot verschil. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Eet je mee tijdens de komende Online Educa (donderdag 28 november 2019)? #OEB19

Van 27 tot en met 29 november aanstaande vindt in Berlijn weer de Online Educa plaats. Ik wil traditiegetrouw met een groepje afspreken om op donderdagavond na afloop van congresdag 1 wat te gaan eten. Belangstelling hiervoor? Lees dan verder. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe AI e-learning beïnvloedt

Ik kan niet ontkennen dat artificiële, kunstmatige, intelligentie op dit moment mijn speciale aandacht heeft. AI is m.i. de meest belangrijke technologische ontwikkeling van dit moment die leren, opleiden en onderwijs zal gaan beïnvloeden. Zowel ten goede, als ten kwade. Dat intrigeert mij. Vanochtend kwam ik een artikel tegen dat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Digital surveillance: het middel rechtvaardigt het doel niet

Ik heb regelmatig aandacht besteed aan het monitoren van (leer)gedrag door scholen, en de grenzen die daarbij worden opgezocht en m.i. ook worden overschreden. The Guardian besteedde verleden week uitvoerig aandacht aan de praktijk van ‘digital surveillance’ binnen Amerikaanse scholen. Een typisch voorbeeld van een grensoverschrijdende aanpak, als je het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder