Opening #OEB19: discovering learning

Dit jaar vindt de OEB van 27 t/m 29 november in Berlijn plaats. Gisteren waren de pre-conference workshops en de sprekersreceptie. De OEB begon vandaag traditiegetrouw met een drukbezochte plenaire opening. Drie sprekers mochten hun licht laten schijnen op de toekomst van leren. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kenniswerk wordt waarschijnlijk het meest beïnvloed door AI

Er wordt dikwijls aangenomen dat artificiële (kunstmatige) intelligentie vooral impact zal hebben op productiewerk dat handmatig en repetitief is. Een studie van de Stanford University wijst er echter op dat vooral ‘white-collar’ banen zoals chemisch ingenieurs of telemarketeers beïnvloed zullen worden door AI. Hetgeen overigens niet persé wil zeggen dat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kritische vragen bij gezichtsherkenningstechnologie in het onderwijs

Technologie voor gezichtsherkenning – facial recognition technology– wordt in toenemende mate gebruikt. Je ziet deze technologie ook binnen het onderwijs gebruikt worden (met name in de VS en China). Mark Andrejevic en Neil Selwyn vragen zich af of we deze technologie wel binnen het onderwijs moeten toestaan. This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Maken tutoren het verschil bij online leren?

Vandaag las ik een onderzoeksartikel waarin de auteurs concluderen dat het voor de leerresultaten niet veel uitmaakt of je gebruik maakt van tutoren of van volledige zelfstudie. Om een aantal redenen moet je m.i. echter terughoudend zijn van het trekken van verstrekkende conclusies. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Is microlearning te veel een doel op zich geworden?

Op het gebied van ‘technology enhanced learning’ hebben we zeer regelmatig te maken hypes en overspannen verwachtingen (“this will revolutionize…”). Het middel wordt daarbij vaak doel op zich. Sam Herring meent dat we de afgelopen jaren bijvoorbeeld te veel gefixeerd waren op microlearning. Deze vorm van leren is volgens hem

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Synchroon online leren krijgt verdere impuls (nieuwe indruk Vitero)

Synchroon online leren (op het zelfde tijdstip, maar plaatsonafhankelijk) heeft een aantal sterke punten. Zie bijvoorbeeld mijn bijdrage over de kracht van synchroon online leren uit 2017.  De technologie hiervoor wordt ook steeds krachtiger en meer gebruikersvriendelijk. Daardoor wordt de toegankelijkheid ervan vergroot. Dat illustreerde een demonstratie van de nieuwe

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Tips om meer te halen uit de komende OEB en andere congressen #OEB19

De volgende week vindt in Berlijn weer de OEB plaats. Als deelnemer aan dergelijke omvangrijke congressen, loop je het risico te verdrinken in de vele keuzemogelijkheden. Of kom je geïnspireerd thuis, maar vraag je je over drie weken af wat je nu echt geleerd hebt van de conferentie. Best zonde

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vijf modellen voor het ontwikkelen van bekwaamheden van werknemers

Volgens Allison Dulin Salisbury zijn vijf modellen voor het ontwikkelen van bekwaamheden van werknemers in opkomst. Deze modellen zijn allesbehalve nieuw. Er zijn echter redenen waarom deze modellen nu een nieuwe impuls krijgen. In deze blogpost vat ik deze vijf modellen samen, en sluit ik af met een commentaar op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe denken lerenden wereldwijd over leren, opleiden en onderwijs?

’s Werelds grootste educatieve uitgever, Pearson, heeft vrij recent de resultaten van de Global Learning Survey 2019 gepubliceerd (pdf). Deze publicatie is het verslag van een onderzoek dat Pearson uit heeft laten voeren over opvattingen van lerenden over verschillende onderwerpen met betrekking tot leren, opleiden en onderwijs. Ruim 11.000 respondenten

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder