Hoe denken lerenden wereldwijd over leren, opleiden en onderwijs?

’s Werelds grootste educatieve uitgever, Pearson, heeft vrij recent de resultaten van de Global Learning Survey 2019 gepubliceerd (pdf). Deze publicatie is het verslag van een onderzoek dat Pearson uit heeft laten voeren over opvattingen van lerenden over verschillende onderwerpen met betrekking tot leren, opleiden en onderwijs. Ruim 11.000 respondenten

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gevolgen van quantum computing voor leren en ontwikkelen

Quantum computing is de volgende stap in de ontwikkeling van informatie- en communicatietechnologie. Welke (mogelijke) gevolgen zal deze technologische ontwikkeling hebben voor leren en ontwikkelen (voor zover dat we dat in kunnen schatten)? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

MOOC over blockchain van de Dutch Blockchain Coalition in yOUlearn

Wat is blockchain en hoe werkt het? Hoe weet je wanneer je blockchain kunt gebruiken? En moet je kunnen programmeren om blockchain toe te kunnen passen? Voor iedereen die van blockchain heeft gehoord, maar nog niet helemaal weet wat je met blockchain kunt doen, lanceert de Dutch Blockchain Coalition (DBC)

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Verbetering van prestaties op de werkplek is gebaat bij meer systeemdenken

Organisaties die aan de slag gaan met technology enhanced learning, zijn bezig met verbeteringen en innovaties. De strategie die men daarbij kiest is er vaak één van experimenten en professionalisering. Als je ‘performance’ op de werkplek echter wilt verbeteren, dan heeft het weinig zin om je alleen te richten op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Toekomst van e-learning ten behoeve van een leven lang leren

Dit was de titel van een drukbezochte kennissessie die ik vandaag heb verzorgd tijdens de conferentie “Toekomst van Onderwijs” van NRC Live. Tijdens deze sessie ben ik onder meer ingegaan op ontwerp-principes voor e-learning die een bijdrage kunnen leveren aan het hanteerbaar maken van uitdagingen van e-learning. This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Tweede bloemlezing interessante artikelen over AI

Op 23 september 2019 heb ik een eerste bloemlezing geschreven over artificiële -kunstmatige- intelligentie (AI). Het aantal relevante artikelen dat over dit onderwerp verschijnt is zo groot, dat ik aan dit onderwerp alleen een weblog kan wijden. Onderstaande bijdrage is een tweede bloemlezing waarin ik weer vier bijdragen over AI

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Belemmeringen overwinnen bij het vervangen van hoorcolleges door blended leeractiviteiten

De afgelopen tijd heb ik bij verschillende instellingen gesprekken gevoerd met docenten die vanwege een aantal redenen aarzelen om hoorcolleges te vervangen door blended learning waarbij video een belangrijke rol speelt. Deze docenten wijzen bijvoorbeeld op het zeer arbeidsintensieve karakter van het ontwikkelen van kennisclips en screencasts. Ik herken een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder