Grote meerderheid (Amerikaanse) docenten geeft bij voorkeur (voornamelijk) face-to-face les

De Educause heeft onlangs een rapport gepubliceerd (pdf) waarin zij verslag doet van een grootschalig onderzoek naar de opvattingen van -voornamelijk- Amerikaanse docenten over ICT en onderwijs. Men is nogal gereserveerd ten aanzien van het gebruik van ICT in het onderwijs. This content is published under the Attribution 3.0 Unported

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Steun 3FM Serious Request #3FM #SR19 #DeLifeline (en dat kan ook via mijn actie)

Vandaag start 3FM Serious Request: The Lifeline. 3FM zamelt geld in voor een goed doel van het Rode Kruis. Dat doen ze met The Lifeline, een wandeltocht van 500 kilometer (van Goes naar Groningen). Het doel is dit jaar: slachtoffers van mensenhandel. Een mooie actie, die steun verdient. Dat kan

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gebruik leertechnologie om te achterhalen of de hele klas het begrepen heeft (Wijze Lessen)

“Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek” van Tim Surma cs is een groot succes. De relatie met leertechnologie kan deze bouwstenen echter verder versterken. In een aantal blogposts beschrijf ik daarom hoe je leertechnologie kunt gebruiken in het kader van deze bouwstenen. Vandaag bouwsteen 6: gebruik leertechnologie om te

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Laat de leerstof actief verwerken met leertechnologie (Wijze Lessen)

“Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek” van Tim Surma cs is een groot succes. De relatie met leertechnologie kan deze bouwstenen echter verder versterken. In een aantal blogposts beschrijf ik daarom hoe je leertechnologie kunt gebruiken in het kader van deze bouwstenen. Vandaag bouwsteen 5: laat de leerstof actief

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Amerikaanse studie pleit voor selectief gebruik van ICT in de klas

De relatie tussen het gebruik van leertechnologie en leerprestaties is nogal ingewikkeld. Wel is duidelijk dat een intensief gebruik van leertechnologie in de klas negatief van invloed is op leerprestaties. Met name bij jongere lerenden is dat het geval. Kinderen die bijvoorbeeld via tablets leren lezen, scoren beduidend slechter op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Combineer woord en beeld (Wijze lessen)

“Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek” van Tim Surma cs is een groot succes. De relatie met leertechnologie kan deze bouwstenen echter verder versterken. In een aantal blogposts beschrijf ik daarom hoe je leertechnologie kunt gebruiken in het kader van deze bouwstenen. Vandaag bouwsteen 4: combineer woord en beeld.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Materiaal delen: maar wat schiet ik daar mee op?

Vandaag heb ik een keynote verzorgd tijdens een docentendag van de Stichting Praktijkleren. Deze stichting ondersteunt ROC’s onder meer door het ontwikkelen van les- en examenmateriaal voor praktijkleren. Ik ben ingegaan op wat komt kijken bij het delen van materialen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gebruik voorbeelden (Wijze Lessen)

“Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek” van Tim Surma cs is een groot succes. De relatie met leertechnologie kan deze bouwstenen echter verder versterken. In een aantal blogposts beschrijf ik daarom hoe je leertechnologie kunt gebruiken in het kader van deze bouwstenen. Vandaag bouwsteen 3: gebruik voorbeelden. This content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder