We praten al over de olifant in de onderwijstechnologie-kamer (maar…)

Naar aanleiding van een zeer uitvoerige en m.i. te eenzijdige blogpost van Audrey Watters over mislukkingen op het gebied van leertechnologie, stelt Pedro de Bruyckere de vraag of het geen tijd wordt om eens te praten “over de olifant in de onderwijstechnologie-kamer”. Volgens mij gebeurt dat al. Alleen niet altijd

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Zorg met behulp van leertechnologie voor afwisseling in oefentypen (Wijze Lessen)

“Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek” van Tim Surma cs is een groot succes. De relatie met leertechnologie kan deze bouwstenen echter verder versterken. In een aantal blogposts beschrijf ik daarom hoe je leertechnologie kunt gebruiken in het kader van deze bouwstenen. Vandaag bouwsteen 9: zorg met behulp van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Spreid oefening met leerstof dankzij leertechnologie over de tijd (Wijze Lessen)

“Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek” van Tim Surma cs is een groot succes. De relatie met leertechnologie kan deze bouwstenen echter verder versterken. In een aantal blogposts beschrijf ik daarom hoe je leertechnologie kunt gebruiken in het kader van deze bouwstenen. Vandaag bouwsteen 8: spreid oefening met leerstof

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Tal van mogelijkheden voor Nederlands hoger onderwijs om gezamenlijk te werken aan een veilige en verantwoorde digitale omgeving

Rectores magnifici van bijna alle Nederlandse universiteiten waarschuwen in De Volkskrant voor een te grote afhankelijkheid van Amerikaanse technologiebedrijven zoals Canvas, Coursera en Google. Mooie woorden. Nu nog de daden. Gelukkig zijn daar tal van kansen voor. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Impressie sponsorloop Serious Request #DeLifeline #3FM #SR19 en dankwoord

Gisteren heb ik deelgenomen aan de etappe Nijmegen-Arnhem van sponsorloop 3FM Serious Request: The Lifeline. 3FM zamelt geld in voor een goed doel van het Rode Kruis. Dat doen ze met The Lifeline, een wandeltocht van 500 kilometer (van Goes naar Groningen). Het doel is dit jaar: slachtoffers van mensenhandel.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ondersteun bij moeilijke opdrachten met behulp van leertechnologie (Wijze Lessen)

“Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek” van Tim Surma cs is een groot succes. De relatie met leertechnologie kan deze bouwstenen echter verder versterken. In een aantal blogposts beschrijf ik daarom hoe je leertechnologie kunt gebruiken in het kader van deze bouwstenen. Vandaag bouwsteen 7: ondersteun lerenden bij moeilijke

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder