Derde bloemlezing interessante artikelen over AI

Er wordt zeer veel geschreven over artificiële -kunstmatige- intelligentie (AI), ook in relatie tot leren, opleiden en onderwijs. Mede omdat ik de laatste tijd veel heb geschreven over de relatie tussen principes van een effectieve didactiek en leertechnologie, ben ik niet toegekomen aan diverse bijdragen over AI. Onderstaande bijdrage is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ontwerpcriteria bij de vormgeving van blended learning

Ik heb regelmatig geschreven dat je bij de vormgeving van blended learning verschillende keuzes kunt maken. Ook heb ik aangegeven welke variabelen oftewel ontwerpcriteria ten grondslag liggen aan deze modellen voor blended learning. Maar ik ben volgens mij nog nooit uitgebreid ingegaan op de overwegingen bij deze ontwerpcriteria. Dat wil

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gaat technologie vooral beïnvloeden hoe lerenden gaan netwerken?

Volgens Julia Freeland Fisher gaan we de komende jaren binnen het onderwijs technologie voor andere doelen gebruiken, dan voor leren. Zij ziet een nieuwe golf van ‘disruptive innovation’ op het onderwijs afkomen. Ik heb mijn aarzelingen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek versterkt met behulp van leertechnologie

In 2019 is “Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek” verschenen. In deze publicatie gaan de auteurs Tim Surma, Kristel Vanhoyweghen, Dominique Sluijsmans, Gino Kamp, Daniel Muijs en Paul A. Kirschner in op hoe je aan de hand van twaalf ‘evidence-informed’ instructieprincipes op een effectieve manier les kunt geven. Dit

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leer je lerenden effectief te leren met en met behulp leertechnologie (Wijze Lessen)

“Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek” van Tim Surma cs is een groot succes. De relatie met leertechnologie kan deze bouwstenen echter verder versterken. In een aantal blogposts beschrijf ik daarom hoe je leertechnologie kunt gebruiken in het kader van deze bouwstenen. Vandaag bouwsteen de twaalfde en laatste bouwsteen:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Geef met behulp van leertechnologie feedback die lerenden aan het denken zet (Wijze Lessen)

“Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek” van Tim Surma cs is een groot succes. De relatie met leertechnologie kan deze bouwstenen echter verder versterken. In een aantal blogposts beschrijf ik daarom hoe je leertechnologie kunt gebruiken in het kader van deze bouwstenen. Vandaag bouwsteen 11: hoe kun je leertechnologie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gebruik leertechnologie voor toetsing als leer- en oefenstrategie (Wijze Lessen)

“Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek” van Tim Surma cs is een groot succes. De relatie met leertechnologie kan deze bouwstenen echter verder versterken. In een aantal blogposts beschrijf ik daarom hoe je leertechnologie kunt gebruiken in het kader van deze bouwstenen. Vandaag bouwsteen 10: gebruik leertechnologie voor voor

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder