Eenzijdige focus op technologie bij het streven om doelen op het gebied van duurzaamheid en ontwikkeling te behalen?

Technologie kan worden gebruikt om maatschappelijke doelen na te streven. Het is echter de vraag of we het redden met ‘technologisch solutionisme’, zoals Evgeny Morozov dat noemt. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe technologie effectief onderwijs en leren kan verbeteren

De School of Business and Economics van de Universiteit van Maastricht gaat Canvas als digitale leeromgeving gebruiken. Ter gelegenheid daarvan vond vandaag een onderwijsdag plaats. Ik mocht een keynote verzorgen over het versterken van principes van effectief onderwijs met leertechnologie. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Nieuwe editie Avans Plus postbachelor opleiding e-learning start op 12 maart 2020

De vierde uitvoering van de Avans Plus Postbachelor opleiding e-Learning gaat weer van start op donderdag 12 maart 2020! Ik verzorg als gastdocent drie onderdelen binnen deze cursus. De vorige 2 uitvoeringen waren helemaal volgeboekt dus wees er op tijd bij. Je kunt je hier nog voor inschrijven. This content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vormt ‘wearable technology’ de nieuwe databron voor HR?

De Fitbit, de Apple Watch en de Samsung Galaxy Watch zijn toepassingen van ‘wearable technology’. Door ze te dragen verzamelen deze apparaten gegevens over ons welzijn (voldoende bewegen of staan, sportactiviteiten, hartslag). James Proctor heeft voor HRZone een artikel geschreven waarin hij stelt dat deze technologieën HR-afdelingen en -medewerkers kansen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe kun je als instelling starten met open badges en open microcredentials?

Binnen het publieke en particuliere middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs wordt alweer verschillende jaren nagedacht over en geëxperimenteerd met badges en microcredentials. Kyle Clements, Richard E. West en Enoch Hunsaker hebben voor het online tijdschrift ‘International Review of Research in Open and Distributed Learning’ (IRRODL) een bijdrage geschreven waarmee zij

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat zegt literatuur over het gebruik van podcasts voor leren?

Podcasts zijn absoluut terug van weggeweest. Een jaar of 15 geleden was er veel belangstelling voor. Daarna is de aandacht weggezakt. Maar sinds een paar jaar worden podcasts weer veel beluisterd. Podcasts worden ook gebruikt voor leren. Gabi Witthaus is voor de ALT-C blog in de literatuur over podcasts en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Het belang van het maken van ethische afwegingen bij digitalisering

Kennisnet is een organisatie die normaliter altijd de kansen en mogelijkheden van digitalisering voor het onderwijs belicht. In ‘Waarden wegen. Een ethisch perspectief op digitalisering in het onderwijs‘ gaan Remco Pijpers, Erwin Bomas, Lotte Dondorp en Jasper Ligthart van Kennisnet echter vooral in op de bijwerkingen van digitalisering, die steeds

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder