Overzichtsartikel recent onderzoek AI en onderwijs: er is nog veel werk te doen

Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education – where are the educators? is en vrij toegankelijke en uitgebreide literatuurstudie waarin de auteurs Olaf Zawacki-Richter, Victoria Marin, Melissa Bond n Franziska Gouverneur 146 publicaties uit de periode 2007-2018 over artificiële intelligentie (AI) en onderwijs analyseren. Wat zijn

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

VR voor het trainen van jongeren met ASS

Deze video laat zien hoe je virtual reality kunt toepassen om jongeren met een ernstige vorm van autismespectrumstoornis te laten wennen aan een wereld vol prikkels. Ze leren ook op verschillende manieren te communiceren. Via een tablet kunnen zij hun voortgang monitoren. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat ik ging studeren, waarop deze keuze gebaseerd was en wat ik uiteindelijk geworden ben

Een paar dagen geleden stelde Japke Bouma op Twitter de vraag: “wat gingen jullie studeren, was die keuze op ‘hoofd’ of ‘hart’ gebaseerd en wat ‘werd’ je uiteindelijk?” In deze blogpost wil ik deze vraag beantwoorden. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe het gebruik van ICT in het onderwijs het leren kan bevorderen of belemmeren

Het Abdul Latif Jameel Poverty Action Lab (J-PAL) is een mondiaal onderzoekscentrum dat armoede wil bestrijden door ervoor te zorgen dat beleid gebaseerd is op wetenschappelijk bewijs. JPAL heeft recent een rapport gepubliceerd op basis van 126 uitgebreide studies naar verschillende toepassingen van leertechnologie: (1) toegang tot technologie, (2) computerondersteund

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Smartphones minder slecht voor de productiviteit en welzijn dan we denken (maar meer onderzoek is nodig)

Mensen zijn slecht in het beoordelen van hun eigen gedrag. Maar dat is waarschijnlijk ook het geval als we denken dat smartphones een negatieve invloed hebben op onze productiviteit en welzijn. Wijs de smartphone niet te snel aan als zondebok voor afleiding. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Drie golven van digitalisering in het onderwijs

Volgens twee Deense onderzoekers voltrekt de adoptie van digitalisering in het onderwijs zich in drie golven. Zij baseren zich hierbij op het gebruik van ICT binnen Deense ‘upper secondary schools’, in de periode 2005-2015. Ik heb grote twijfels bij hun interpretatie. This content is published under the Attribution 3.0 Unported

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gebruik Kahoot kan leiden tot betere leerresultaten

Kahoot is waarschijnlijk het meest gebruikte student response systeem waarmee je kunt checken of lerenden instructies hebben begrepen. Kahoot staat ook bekend om het ‘speelse’ karakter. Maar leidt Kahoot ook daadwerkelijk tot betere leerresultaten? Onderzoek laat zien dat dit inderdaad het geval kan zijn. This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

‘Packaged elearning content’: voldoende vraag naar dit aanbod?

‘Packaged elearning content’ zijn korte online modules die je in eigen tijd en tempo kunt bestuderen. Wat betreft marktaandeel is dit de belangrijkste vorm van e-learning. Van elke euro die we aan e-learning besteden, gaat 33 eurocent naar ‘packaged elearning content’. Hoe zinvol is deze vorm van leren? This content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder