Drie golven van digitalisering in het onderwijs

Volgens twee Deense onderzoekers voltrekt de adoptie van digitalisering in het onderwijs zich in drie golven. Zij baseren zich hierbij op het gebruik van ICT binnen Deense ‘upper secondary schools’, in de periode 2005-2015. Ik heb grote twijfels bij hun interpretatie. This content is published under the Attribution 3.0 Unported

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gebruik Kahoot kan leiden tot betere leerresultaten

Kahoot is waarschijnlijk het meest gebruikte student response systeem waarmee je kunt checken of lerenden instructies hebben begrepen. Kahoot staat ook bekend om het ‘speelse’ karakter. Maar leidt Kahoot ook daadwerkelijk tot betere leerresultaten? Onderzoek laat zien dat dit inderdaad het geval kan zijn. This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

‘Packaged elearning content’: voldoende vraag naar dit aanbod?

‘Packaged elearning content’ zijn korte online modules die je in eigen tijd en tempo kunt bestuderen. Wat betreft marktaandeel is dit de belangrijkste vorm van e-learning. Van elke euro die we aan e-learning besteden, gaat 33 eurocent naar ‘packaged elearning content’. Hoe zinvol is deze vorm van leren? This content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Digitale technologie en nieuwe vormen van informeel leren

Professionals leren lang niet altijd via cursussen, opleidingen of trainingen, maar ook op een meer informele manier. Dat is niets nieuws. ‘Digitalisering’ wordt hiervoor steeds vaker gebruikt en biedt daar ook veel mogelijkheden toe. Je kunt daarbij verschillende vormen onderscheiden. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Welke problemen heeft educatieve technologie opgelost en gecreëerd?

Ik ben vandaag pas toegekomen aan de bijdrage What Problems Has Edtech Solved, and What New Ones Did It Create? van Tony Wan, van 30 december 2019. De auteur blikt hierin terug met een aantal belanghebbenden op 10 jaar leertechnologie, en stelt daarbij relevante vragen. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Tien manieren waarop technologie de wijze waarop mensen met hun omgeving en met elkaar omgaan zal veranderen

Nieuwe technologieën kunnen van invloed zijn op de manier waarop mensen met elkaar en met hun omgeving interacteren. De smartphone is daar een pregnant voorbeeld van. Wat staat ons op dit terrein nog meer te wachten? De firma Gartner durft weer eens tien voorspellingen op dit terrein aan. This content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kunnen open educational resources deelname aan hoger onderwijs bevorderen?

Hoger onderwijs is niet voor iedereen even toegankelijk. Jongeren uit achtergestelde groepen -zoals families met minder inkomen- nemen naar verhouding minder deel aan hoger onderwijs. Dat heeft voor een deel te maken met de kosten van het onderwijs. De kosten voor leermaterialen maken daar deel van uit. Amerikaans onderzoek concludeert

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder