‘Ad hoc-didactiek’ in plaats van ‘panic-gogy’ in tijden van Corona?

Volgens Anya Kamenetz zijn onderwijsinstellingen momenteel bezig met ‘Panic-gogy‘ (paniek+didactiek). Dat klinkt negatiever dan wordt bedoeld. Ik spreek daarom liever van ‘ad hoc-didactiek’. Lees de toelichting hieronder. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Veilig en betrouwbaar summatief toetsen, tentamineren en examineren: kan dat?

Onderwijsinstellingen gaan op dit moment in rap tempo over op online afstandsleren. Ze zitten echter nog vaak in hun maag met het afnemen van tentamens, examens en andere vormen van summatief toetsen. Je kunt daarvoor echter ook ICT in zetten, en wel online proctoring. Dat is echter niet eenvoudig. This

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bijles en studiebegeleiding van studenten door scholieren #thuisleren #onlineonderwijs #opafstandleren

Studenten helpen scholieren #thuisleren is een non-profit initiatief van onder andere de mensen van Helpr.ai die chatbots voor het onderwijs ontwikkelen. Studenten helpen scholieren bij het thuis studeren. Vooral handig voor examenkandidaten, als je het mij vraagt. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Website Open Universiteit over digitale didactiek (en gratis webinars digitale didactiek) #connectuniversitiesNL

Onderwijsinstellingen zijn in verband met de Corona-crisis druk bezig met online onderwijs. De Open Universiteit heeft daarom vandaag een website gelanceerd met richtlijnen en adviezen voor docenten over digitale didactiek. Verder bieden verschillende medewerkers van de Open Universiteit live virtuele colleges aan over digitale didactiek. Vandaag, 17 maart 2020, vindt

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hulpmiddel waarmee je een afweging kunt maken bij verschillende toepassingen van online leren

De Fernuniversität uit Hagen (zeg maar de Duitse Open Universiteit) heeft enkele jaren geleden een hulpmiddel gemaakt dat je helpt bij het maken van een afweging ten aanzien van verschillende toepassingen op het gebied van online leren (functionaliteiten en applicaties). Eén van de criteria is de mate van complexiteit. Ook

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder