Vierde bloemlezing artikelen artificiële intelligentie (o.a. over feedback)

Er wordt zeer veel geschreven over artificiële -kunstmatige- intelligentie (AI), ook in relatie tot leren, opleiden en onderwijs. Alleen al de afgelopen twee weken heb ik vijf artikelen op mijn leeslijst in Pocket gezet. Deze bijdragen wil ik nu kort samenvatten. This content is published under the Attribution 3.0 Unported

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom iets uitleggen aan anderen zo leerzaam is

Het uitleggen van bestudeerde leerstof aan anderen is een bekende vorm van ‘actief leren’. Je onthoudt en begrijpt leerstof beter als je de inhoud aan anderen uitlegt. Maar wat maakt dat doceren aan anderen zo’n effectieve leeractiviteit is? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Het belang van i-coaches voor de invoering van nieuwe technologie in het onderwijs

Vandaag heb ik voor de derde keer in het kader van de masterclass ‘Bruggen bouwen’ van Kennisnet en saMBO-ICT een presentatie gegeven over de rol die i-coaches kunnen vervullen bij de invoering van ‘technology enhanced learning’. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Educause komt met 2020 Educause Horizon Report tegemoet aan kritiek

Ook dit jaar heeft de Educause weer een trendrapport gepubliceerd, waarin ‘emerging technologies and practices’ binnen het hoger onderwijs centraal staan. Opvallend is echter dat zij nu voor een werkwijze gekozen hebben die tegemoet komt aan een belangrijk kritiekpunt op eerdere versies. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online Educa Berlin (OEB) 2020: maak leren betekenisvol (Call for Proposals geopend) #OEB20

De 26ste editie van de OEB zal dit jaar plaatsvinden van 2 tot 4 december 2020 in het Hotel Intercontinental, in Berlijn. Gisteren is de ‘Call for Proposals‘ geopend. Wil je een bijdrage leveren? Dan kun je tot 30 april een voorstel voor sessies en presentaties indienen. This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Stel je voor als data rond gezichtsherkenning in verkeerde handen vallen?

Clearview AI is een Amerikaans technologiebedrijf dat software voor gezichtsherkenningssoftware levert. Hun klanten zijn zo’n 600 instanties die belast zijn met handhaving van de wet. Het bedrijf heeft technologie ontwikkeld waarmee gezichten gekoppeld kunnen worden aan een database met meer dan drie miljard beelden. De BBC meldt dat het bedrijf

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Welke rol speelt blockchain technologie binnen de Vierde Industriële Revolutie?

Digitalisering is van grote invloed op de wijze waarop arbeid wordt verricht. Blockchain technologie gaat hierbij een belangrijke rol spelen, die veel verder gaat dan ht realiseren van financiële transacties zonder tussenkomst van een bank. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderwijsinnovaties met leertechnologieën in het mbo

In de periode mei tot en met september 2019 heeft het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) in opdracht van het Ministerie van OCW een landelijk onderzoek uitgevoerd naar de stand van zaken op het gebied van onderwijsinnovatie met ‘moderne ICT’ in het mbo. Ik heb de auteurs hierbij mogen adviseren. Het onderzoeksrapport

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Creativiteit bevorderen via mobile learning

Leertechnologie wordt vaak gebruikt voor het geven van instructie. Onderzoekers van de Universiteit van Missouri stellen echter dat actief leren met mobiele technologie studenten kan helpen creatiever te worden. Aan de hand van interviews met docenten en aan de hand van de analyse van een aantal cursussen ontdekten de onderzoekers

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder