Tips voor docenten bij de selectie van tools voor online onderwijs

Als je aan de slag gaat met online of blended onderwijs, dan start je natuurlijk vanuit leerdoelen, leerinhouden en een didactische aanpak. Maar op een gegeven moment zal je ook tools, leertechnologieën, op een verantwoorde manier moeten gaan selecteren. Je kijkt daarbij als het goed is met een didactische bril

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Is live online communiceren meer vermoeiend/belastend dan face-to-face communiceren?

Gisterochtend gaf een aantal gesprekspartners in een online overleg aan het meer vermoeiend te vinden om intensief live online te communiceren, in plaats van face-to-face. Via Twitter stelde ik de vraag of er onderzoek is gedaan naar de vraag: is live online communiceren meer vermoeiend/belastend is dan face-to-face communiceren? Ik

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Tools voor online onderwijs selecteren

Verleden week maandagavond kreeg ik van SURFnet de vraag of ik een bijdrage wilde leveren aan het ontwikkelen en actueel houden van een vraagbaak met tools. We willen docenten, onderwijsondersteuners en IT-afdelingen helpen om op een verantwoorde manier leertechnologieën/onderwijsapplicaties te selecteren. Het resultaat staat inmiddels online. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

‘Ad hoc-didactiek’ in plaats van ‘panic-gogy’ in tijden van Corona?

Volgens Anya Kamenetz zijn onderwijsinstellingen momenteel bezig met ‘Panic-gogy‘ (paniek+didactiek). Dat klinkt negatiever dan wordt bedoeld. Ik spreek daarom liever van ‘ad hoc-didactiek’. Lees de toelichting hieronder. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Veilig en betrouwbaar summatief toetsen, tentamineren en examineren: kan dat?

Onderwijsinstellingen gaan op dit moment in rap tempo over op online afstandsleren. Ze zitten echter nog vaak in hun maag met het afnemen van tentamens, examens en andere vormen van summatief toetsen. Je kunt daarvoor echter ook ICT in zetten, en wel online proctoring. Dat is echter niet eenvoudig. This

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bijles en studiebegeleiding van studenten door scholieren #thuisleren #onlineonderwijs #opafstandleren

Studenten helpen scholieren #thuisleren is een non-profit initiatief van onder andere de mensen van Helpr.ai die chatbots voor het onderwijs ontwikkelen. Studenten helpen scholieren bij het thuis studeren. Vooral handig voor examenkandidaten, als je het mij vraagt. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder