Bloemlezing met interessante bronnen over online leren

Het is weer tijd voor een bloemlezing van bronnen over online leren, die de laatste dagen zijn verschenen. Deze bronnen verdienen eigenlijk elk een afzonderlijke blogpost. Dat gaat mij alleen niet lukken. Vandaar deze verzameling van zeven bronnen die volgens mij de moeite waard zijn. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoeveel lerenden beschikken niet over een eigen apparaat voor online leren?

In vergelijking met landen als de Verenigde Staten loopt ons land voorop als het gaat om de beschikbaarheid van internet en computers. Toch blijken heel wat jongeren niet de beschikking te hebben over voldoende faciliteiten voor online leren. Laten we eens wat uitgebreider naar de cijfers kijken. This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Acht vragen over online leren op afstand

De afgelopen week vroeg Jan Lepeltak van KomenskyPost.nl mij of ik een aantal vragen wilde beantwoorden over online leren op afstand. Het resultaat is de bijdrage “Afstandsleren: Je moet vooral dingen anders doen, of niet doen“. Hieronder vind je mijn antwoorden op vragen zoals ‘Zou je afstandsonderwijs ook inzetten als

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Het verschil tussen online leren en ‘emergency remote teaching’

De bijdrage The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning van Charles Hodges en collega’s maakt heel duidelijk wat het verschil is tussen online leren zoals dat eigenlijk hoort, en ‘emergency remote teaching’ zoals dat op dit moment in zeer korte tijd van de grond komt. Wat zijn belangrijke

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat is de ideale lengte van een video binnen een online cursus?

Harm Weistra attendeerde mij gisteravond op Video Length in Online Courses: What the Research Says. Deze een jaar oude bijdrage stelt dat opgenomen colleges of lessen handig zijn voor degenen die de sessie live hebben bijgewoond (‘replay’). Maar niet als apart te bestuderen leerstof. Wat zegt onderzoek over de ‘ideale’

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Scholen tevreden met eerste schoolweken op afstand?

De Algemene Vereniging Schoolleiders heeft gepeild in welke mate schoolleiders tevreden zijn over de manier waarop onderwijs op afstand tijdens de coronacrisis wordt aangeboden. ‘Ouders en Onderwijs’ heeft een vergelijkbare peiling gehouden onder ouders. Beide peilingen laten een hoge mate van tevredenheid zien (88% schoolleiders, 76% ouders). Wel maken schoolleiders

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

LinkedIn groep digitale didactiek Open Universiteit

De Open Universiteit heeft verleden week een website gelanceerd over digitale didactiek. Verder verzorgt de Open Universiteit online colleges over digitale didactiek. We merken dat er veel behoefte is aan uitwisseling van ideeën en tips. Daarom is er nu een speciale LinkedIn groep rond de ‘DD-Guide’. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder