Succesvol online leren vraagt om oriëntatie op online leren

Tijdens presentaties over het begeleiden van lerenden bij online leren, benadruk ik vaak het belang om lerenden voor te bereiden op de manier van leren. Hierover gaat ook het artikel Orienting Students to Online Learning: A Must for Student Success. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Start nu de overgang van ‘remote emergency teaching’ naar online leren 1.0

Sinds half maart 2020 zijn veel scholen en docenten in sneltreinvaart overgestapt op ‘remote emergency teaching’. Het voortgezet onderwijs moet voorlopig blended learning gaan toepassen. Het ziet ernaar uit dat veel onderdelen van het hoger onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs voorlopig online gegeven zullen worden. Volgens mij is het daarom nu

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Microsoft Teams voor het faciliteren van virtual classrooms: sterke en minder sterke kanten

Microsoft Teams is een veel gebruikte applicatie voor online samenwerken. Deze toepassing wordt ook gebruikt voor het verzorgen van live, online, sessies. Wat zijn mijns inziens sterke kanten en minder sterke kanten van Microsoft Teams voor live online leren? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Asynchroon & synchroon online leren: wanneer en hoe?

Vandaag heb ik voor de MBO Opleidingsschool ‘s-Hertogenbosch van het Koning Willem 1 College een virtual classroom sessie verzorgd over asynchrone en synchrone vormen van online leren. Welke verschillende vormen zijn er te onderscheiden? Wat zijn -met name vanuit het perspectief van didactiek- de sterke en minder sterke kanten van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat doet online onderwijs met de zelfregulatie van de student?

Dankzij de coronacrisis studeren lerenden noodgedwongen thuis, online. Online leren doet echter een groot beroep op zelfregulatie. Je zult als lerende jezelf moeten motiveren om online te leren, je zult je eigen leren moeten organiseren en structureren. Docenten kunnen lerenden daarbij ondersteunen, ook al moet dat nu ‘op afstand’. Op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom je niet kunt vragen of face-to-face onderwijs beter is dan online onderwijs

Hoogleraar Tanya Joosten stelt dat, indien je je afvraagt of face-to-face onderwijs beter is dan online onderwijs, je waarschijnlijk beter kunt doorgaan met het verzorgen van face-to-face onderwijs. Een wat boute stelling, wellicht. Maar het is inderdaad onzinnig om deze twee varianten sec met elkaar te vergelijken. This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder