Keuzes maken ten aanzien van didactische scenario’s voor fase drie van het ‘coronaonderwijs’.

Begin mei 2020 schreef Barend Last van de Universiteit van Maastricht de bijdrage Hoger onderwijs in de 1,5m samenleving: Didactische scenario’s voor 1 september. In onderstaande bijdrage wil ik handreikingen bieden die kunnen helpen bij het maken van keuzes ten aanzien van didactische scenario’s. This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Haal het maximale uit je onderwijstijd (video)

Op 29 april 2020 heb ik op verzoek van het Lerarencollectief een videotutorial opgenomen over hoe je blended learning kunt inzetten om het maximale uit je onderwijstijd te halen nu het basisonderwijs de tweede fase ingaat van onderwijs tijdens de coronacrisis. This content is published under the Attribution 3.0 Unported

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom live online communiceren meer vermoeiend/belastend is dan face-to-face communiceren

Eind maart 2020 schreef ik de blogpost “Is live online communiceren meer vermoeiend/belastend is dan face-to-face communiceren?” Twee dagen geleden publiceerde de BBC een artikel waarin wordt verklaard waarom live online communiceren zoveel energie kost. De bijdrage bevat ook aanbevelingen hoe hiermee om te gaan. Deze aanbevelingen staan deels haaks

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bijdragen die je aan het denken zetten over online leren en de gevolgen van de coronacrisis voor leren, onderwijs en opleiden

De afgelopen periode zijn weer verschillende bijdragen verschenen die dienen als ‘food for thought’ met betrekking tot online leren, de coronacrisis en de impact op leren, onderwijs en opleiden. In deze bijdrage vat ik een aantal van deze bijdragen samen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe kunnen we de betrokkenheid van studenten bij online leren in kaart brengen en vergroten?

Bij het in kaart brengen van engagement of betrokkenheid bij online leren kijken we niet altijd naar de juiste activiteiten. Bovendien ervaren studenten online leertaken lang niet altijd als waardevol voor leren. Welke leeractiviteiten bevorderen wel hun engagement of betrokkenheid? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder