Asynchroon & synchroon online leren: wanneer en hoe?

Vandaag heb ik voor de MBO Opleidingsschool ‘s-Hertogenbosch van het Koning Willem 1 College een virtual classroom sessie verzorgd over asynchrone en synchrone vormen van online leren. Welke verschillende vormen zijn er te onderscheiden? Wat zijn -met name vanuit het perspectief van didactiek- de sterke en minder sterke kanten van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat doet online onderwijs met de zelfregulatie van de student?

Dankzij de coronacrisis studeren lerenden noodgedwongen thuis, online. Online leren doet echter een groot beroep op zelfregulatie. Je zult als lerende jezelf moeten motiveren om online te leren, je zult je eigen leren moeten organiseren en structureren. Docenten kunnen lerenden daarbij ondersteunen, ook al moet dat nu ‘op afstand’. Op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom je niet kunt vragen of face-to-face onderwijs beter is dan online onderwijs

Hoogleraar Tanya Joosten stelt dat, indien je je afvraagt of face-to-face onderwijs beter is dan online onderwijs, je waarschijnlijk beter kunt doorgaan met het verzorgen van face-to-face onderwijs. Een wat boute stelling, wellicht. Maar het is inderdaad onzinnig om deze twee varianten sec met elkaar te vergelijken. This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De betrokkenheid van lerenden bij online leren vergroten

Heb je als docent het idee dat lerenden niet betrokken zijn bij online leren? Check dan eerst of dat inderdaad het geval is. Indien ja: investeer dan in ‘empowering’. Dat is in feite de boodschap van de blogpost ‘Empowering Students in Distance Learning Environments’ van dr. John Spencer. This content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kritische benadering ‘dataficatie’ van het onderwijs

Het gebruik van leertechnologie leidt er onder meer toe dat we meer dan ooit over data met betrekking tot leren beschikken. Ik beschouw deze data als belangrijke input voor begeleiding, het zicht krijgen op je eigen voortgang en het evalueren van de kwaliteit van leertrajecten. Dat hier echter ook risico’s

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gaan we ook in de toekomst vaker online leren toepassen?

Volgens werknemers van het World Economic Forum zal COVID-19 het onderwijs voorgoed veranderen. Hoogleraar Natalie B. Milman meent dat we dan wel meer aandacht moeten schenken aan het ontwerp en de ontwikkeling van “effective, engaging online education“. Volgens Shannon Riggs staan daarbij drie vragen centraal. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Effectiviteit van live online leren vergroten door op een gestructureerde manier gebruik te maken van break-out rooms

De laatste maanden wordt op grote schaal gebruik gemaakt van synchroon, live, online leren. Het leerzame karakter van deze sessies wordt waarschijnlijk verstrekt als je op een didactisch doordachte manier gebruik maakt van subgroepen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vroegboekkorting #OEB20 nog steeds geldig (mooie gelegenheid om na te denken over e-learning tijdens de coronacrisis)

Van 2-4 december 2020 vindt in Berlin de Online Educa (OEB) plaats. Hopelijk mogen we dan weer in grotere getale bij elkaar komen. Met name ook om samen te reflecteren op het gebruik van e-learning tijdens de coronacrisis en na te denken over de impact die deze crisis heeft op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Enkele gedachten na meerdere weken online ‘coronaonderwijs’

Nadat scholen en opleidingsinstituten enkele weken geleden massaal een alternatief moesten bedenken voor hun reguliere onderwijs, heb ik me afgevraagd of de zeer snelle adoptie van online leren op de langere termijn niet ook averechts kan werken. De afgelopen tijd heb ik uitgebreid hierover nagedacht. In deze blogpost wil ik

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder