Wat maakt dat lerenden ‘chocola’ kunnen maken van learning analytics?

Bij learning analytics bieden we meestal docenten tools aan die hen kunnen helpen bij het begeleiden van lerenden. Je kunt echter ook lerenden dashboards aanbieden waarmee zij met behulp van visualisaties inzicht kunnen krijgen in studiegedrag, en bijvoorbeeld kunnen besluiten ander studiegedrag te gaan vertonen (bijvoorbeeld je studie beter plannen).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Enkele relevante bronnen over online communityvorming en het bevorderen van binding (online)

Onderwijsinstellingen in het hoger onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs zijn er volgens mij de afgelopen maanden best goed in geslaagd online onderwijs te verzorgen waardoor lerenden zich cognitief konden blijven ontwikkelen. Zaken als binding en communityvorming blijken echter moeilijker online te bevorderen. De laatste tijd ben ik een aantal bronnen tegen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Reflectie op keuzediagram (online) leerpraktijken

Dankzij Dominique Sluijsmans heb ik het Keuzediagram (online) leerpraktijken van scheidend lector Jos Fransen (Hogeschool Inholland) kunnen bestuderen. Je kunt dit instrument gebruiken bij het ontwerpen en uitvoeren van online of blended activerend onderwijs. In deze blogpost wil ik reflecteren op dit keuzediagram. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vier artikelen over online leren die de moeite van het lezen waard zijn

De zomervakantie is begonnen of nadert met rasse schreden. Persoonlijk probeer ik in die periode volledig af te schakelen, en me niet bezig te houden met ’technology enhanced learning’. Ik lees dan vooral romans. Maar er zijn genoeg mensen die deze periode gebruiken om juist bij te lezen over online

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Juich niet te vroeg als het gaat om het leerzame karakter van virtual reality

“VR effectief voor soft skills”, aldus de kop van een beknopte bijdrage van het bedrijf Let’s Learn op e-learning.nl. Let’s Learn verwijst daarbij na een recente studie van PWC waaruit onder meer zou blijken dat lerenden vier keer zo snel met virtual reality kunnen worden opgeleid, in vergelijking met klassikaal

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder