Hulpmiddel bij het evalueren en selecteren van leertechnologie

Volgens de International Society for Technology in Education (ISTE) beschikken we vandaag de dag over een enorme hoeveelheid edtech-producten. Het ontbreekt echter aan een duidelijke methode om de kwaliteit of effectiviteit van deze producten te bepalen. Zij hebben daarom de Teacher Ready Evaluation Tool ontwikkeld. In EdSurge besteden zij hier

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Mijn bijdrage aan de komende CvI-conferentie

Op 29 en 30 mei 2024 vindt in Noordwijkerhout de jaarlijkse CvI-conferentie plaats. De inhoud van deze conferentie is tot stand gekomen via het ‘Voor-Scholen Door-Scholen’ concept: twintig betrokken MBO-instellingen verzorgen een programma in hun eigen workshopruimte, naast partnerorganisaties uit het mbo. Ik verzorg hier ook een bijdrage. This content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

AI centraal bij Google’s innovaties (en dat heeft gevolgen voor leren, opleiden en onderwijs)

Gisteren besteedde ik aandacht aan de nieuwe versie van ChatGPT, die afgelopen maandag gelanceerd is. De dag erna vond Google I/O plaats, Google’s jaarlijkse conferentie waar innovaties worden aangekondigd. De vernieuwingen van dit jaar hebben een sterke focus op AI. Verder valt de intergratie van AI binnen andere Google-applicaties op,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De nieuwe versie van ChatGPT: krachtig, maar ook bedenkelijk

Maandagavond is de nieuwe versie van ChatGPT, gebaseerd op GPT-4o, beschikbaar gekomen voor gebruikers. Deze applicatie heeft verder aan kracht gewonnen. De potentie voor leren, opleiden en onderwijs is vergroot. Maar er zitten ook enkele bedenkelijke kanten aan deze versie. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Uitgebreide literatuurstudie naar het gebruik van ChatGPT binnen het ‘hoger’ onderwijs

Terwijl jij vandaag waarschijnlijk overspoeld wordt met tal van bijdragen over de lancering van GPT-4o, wil ik in deze blogpost een impressie geven van ChatGPT in higher education – a synthesis of the literature and a future research agenda. In deze literatuurstudie besteden Pritpal Singh Bhullar, Mahesh Joshi en Ritesh

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De toekomst van leren vormgeven: de rol van AI binnen onderwijs 4.0

Het World Economic Forum heeft onlangs een rapport gepubliceerd over de potentie van AI binnen ‘Education 4.0‘. Als je discussie over AI in het onderwijs volgt, dan zal de potentie die het WEF schetst niet verrassen. De case studies zijn het meest informatieve deel van dit rapport. Dat geldt ook

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gedragen AI chatbots zich vergelijkbaar als mensen (onderzoek)?

Mei et al. (2024) hebben een Turingtest uitgevoerd met AI-chatbots. Ze hebben onderzocht hoe chatbots zich gedragen in een reeks klassieke gedragsspellen die zijn ontworpen om eigenschappen zoals vertrouwen, eerlijkheid, risicomijdend gedrag, en samenwerking te stimuleren. Verder hebben de onderzoekers gekeken hoe AI-chatbots reageren op een traditionele Big-5 psychologische vragenlijst

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder