Juich niet te vroeg als het gaat om het leerzame karakter van virtual reality

“VR effectief voor soft skills”, aldus de kop van een beknopte bijdrage van het bedrijf Let’s Learn op e-learning.nl. Let’s Learn verwijst daarbij na een recente studie van PWC waaruit onder meer zou blijken dat lerenden vier keer zo snel met virtual reality kunnen worden opgeleid, in vergelijking met klassikaal

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Blended learning als het ‘nieuwe normaal’ voor het onderwijs

“Niet volledig online gaan, tenzij er een goede rede voor is!” Dat waren de woorden van adviseur Wilfred Rubens als onderwijsinstellingen dit overwogen. De coronacrisis zorgde echter voor een ongekende versnelling hiervan in het onderwijs. Langzaamaan wordt er weer teruggeschakeld naar diverse vormen van blended learning. En dat is maar

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat kunnen we met de taxonomie van Bloom als het gaat om werkplekleren

De taxonomie van Bloom is bijna 65 jaar oud. Toch wordt deze indeling nog steeds gebruikt, ondanks dat deze taxonomie ooit bedoeld was als ‘werk in ontwikkeling’. Bovendien hebben Anderson en Krathwohl deze classificatie in 2001 herzien.  Connie Malamed vraagt zich ook af er geen taxonomieën zijn die bijvoorbeeld beter

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Actie CEO Proctorio kan vertrouwen in online proctoring schaden

Onlangs was er -ook in ons land- ‘gedoe’ over het gebruik van software voor het online surveilleren bij tentamens (online proctoring). Studenten maakten hiertegen bezwaar in verband met aantasting van hun privacy (er worden o.a. video-opnames gemaakt van de student terwijl thuis een tentamen maakt). Onlangs is proctor-leverancier Proctorio op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Flipped classroom kan leiden tot grotere ongelijkheid tussen groepen lerenden

Het concept van de flipped classroom is waarschijnlijk het bekendste model van blended learning. Onlangs kwam ik via Twitter een paper tegen over een onderzoek naar dit model: Effects of the Flipped Classroom: Evidence from a Randomized Trial (pdf). Eén van de conclusies is dat toepassing van de flipped classroom

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe online leren toegevoegde waarde kan hebben voor het onderwijs

Ik ben altijd op zoek naar goede en inspirerende voorbeelden van online en blended learning. De Hogeschool Rotterdam beschreef er onlangs twee, die laten zien dat online leren kan leiden tot meer verdieping. Ik wil wat uitgebreider reflecteren op deze voorbeelden. Maakt leertechnologie het onderwijs effectiever, efficiënter en meer ‘enjoyable’

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Welke gewoontes heb je nodig om effectief vanuit thuis te kunnen werken?

Ik werk alweer meer dan drie maanden voornamelijk vanuit thuis (vandaag trouwens niet). En dat bevalt me grosso modo goed. Beschik ik over vijf gewoontes waarover mensen die productief vanuit huis werken volgens Stephanie Vozza beschikken? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder