Ontwikkeling van ‘soft skills’ zichtbaar maken via de SkillsMeter

De SkillsMeter is een methode- en sectoronafhankelijke applicatie voor het formatief evalueren van de zogenaamde ’21e-eeuwse vaardigheden’ en executieve functies. Wat is de relatie van deze applicatie met bouwstenen voor een effectieve didactiek? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Opdrachten ontwerpen voor break-out sessies

Bij het ROC van Amsterdam stellen Pascal Koole en haar collega’s miniboekjes samen die docenten helpen bij het ontwerpen van blended modules. Deze week hebben zij een mini-boekje gepubliceerd over het ontwerpen van opdrachten voor break-out sessies. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom een combinatie van asynchroon en synchroon online leren aan te bevelen is

Tijd- en plaatsonafhankelijk online leren (asynchroon) en live online leren (synchroon) hebben beiden sterke en minder sterke kanten. De combinatie ervan heeft de potentie om leerresultaten te verbeteren en betrokkenheid te vergroten, als je niet of beperkt in staat bent fysiek bij elkaar te komen om te leren. This content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Opening bokbier seizoen 2020, Coronaproof

Op 1 oktober begint het bokbier-seizoen. Normaliter viert mijn stamkroeg Café Jos dat uitgebreid. Dit jaar, met inachtneming van de Corona-regels, vanzelfsprekend op bescheiden schaal. Ik kon een proeverij echter niet aan mij voorbij laten gaan, en wil jullie weer deelgenoot maken van mijn favoriete bokbier van deze proeverij. This

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Laat de ontwikkeling van het hoger onderwijs in de VS een waarschuwing voor ons zijn

In Wake Up Higher Education.The Degree Is On The Decline beschrijft Brandon Busteed dat steeds minder jongeren deelnemen aan het Amerikaanse hoger onderwijs. Hoe moet het hoger onderwijs daarop reageren? Is die situatie vergelijkbaar met de situatie in de Lage Landen? This content is published under the Attribution 3.0 Unported

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Nieuwe leertechnologieën gebruiken om de tekortkomingen van bestaande leertechnologieën te bestrijden

We gebruiken anno 2020 een groot aantal leertechnologieën om ons werk te kunnen doen. Deze leertechnologieën zijn niet ‘perfect’. Als reactie zoeken we onze toevlucht vaak tot nieuwe, aanvullende, leertechnologieën. Daar zijn echter ook nadelen aan verbonden. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online inleidende cursus Big Data en statistiek, editie twee

We maken meer en meer gebruik van big data ten behoeve van statistisch onderzoek. Maar welke technieken en methoden zijn voorhanden om big data te verwerken? En net zo belangrijk: hoe kunnen we fouten opsporen in de betreffende data? Om de bewustwording rondom big data en statistiek te vergroten, bieden

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder