Trends op het gebied van synchroon, live, online leren

Onze samenleving wordt al maanden geteisterd door de corona pandemie. Hierdoor zijn onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten in hoog tempo gebruik gaan maken van volledig online onderwijs. Daarbij valt op dat vooral synchroon online leren een hoge vlucht heeft genomen. Het gebruik van deze applicaties is extreem toegenomen. In deze bijdrage beschrijf

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Mooie video’s over effectief online leren (met één belangrijk kritiekpunt)

Het ExpertiseCentrum voor Effectief Leren van Thomas More Hogeschool België bestaat nog niet zo lang, maar heeft al een indrukwekkende website met materialen die docenten ondersteunen bij het faciliteren van “effectief, efficiënt en voldoeninggevend leren”. Onlangs is ExCEL gestart met een reeks korte, praktische video’s rond de twaalf bouwstenen voor

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Simultaan onderwijs: tegelijkertijd online en face-to-face onderwijs verzorgen

De afgelopen maanden is menig onderwijsinstelling overgegaan op het verzorgen van onderwijs waarbij de helft van de leerlingen online participeert, terwijl de andere helft zich fysiek in de klas bevindt en les krijgt. Ik stel voor dat we dit onderwijs voortaan ‘simultaan onderwijs’ noemen. This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe online leerstof in tien jaar tijd is geëvolueerd

Ik ontwikkel zelf eigenlijk nooit online leerstof oftewel content. Tenminste niet met behulp van speciale auteursomgevingen. Wellicht besteed ik daarom in mijn blogposts ook weinig aandacht aan contentonwikkeling. Gary Stringer laat echter zien dat de ontwikkeling van online leerstof de afgelopen jaren een interessante ontwikkeling heeft doorgemaakt. This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

ABC: ontwerpmodel voor blended en online learning

Dankzij Sibrenne Wagenaar werd ik onlangs geattendeerd op het ABC-model. Dit is een handzaam model dat je kunt gebruiken om blended en online learning in betrekkelijk korte tijd te ontwerpen. Het model is m.i. generiek van aard, en toepasbaar op onderwijs en leren in arbeidsorganisaties. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Moeten we lerenden verplichten om de camera aan te zetten tijdens live online sessies?

Deze vraag krijg ik regelmatig tijdens (online) workshops die ik sinds het begin van de coronacrisis met grote regelmaat geef. Ik heb hier niet eerder over geblogd. Zac Woolfitt van Hogeschool InHolland wel. Hij geeft verschillende argumenten. In zijn advies kan ik me prima vinden. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder