Virtuele klas-sessie Activerende werkvormen die betrokkenheid bevorderen bij online onderwijs

Vandaag heb ik een virtuele klas-sessie voor docenten van de CBS Academy verzorgd over het belang van activerende werkvormen bij online leren, en dan met name bij synchroon online leren. Daarbij heb ik uiteraard ook activerende werkvormen toegepast. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hulpmiddel bij het herontwerpen van face-to-face onderwijs naar online onderwijs

Onlangs stuitte ik op de Educational Redesign Aid van het Teaching & Learning Centre van de Universiteit van Amsterdam. Deze Engelstalige website ondersteunt docenten bij het opnieuw ontwerpen van het onderwijs, als je online onderwijs moet gaan verzorgen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ontwikkeling van ‘soft skills’ zichtbaar maken via de SkillsMeter

De SkillsMeter is een methode- en sectoronafhankelijke applicatie voor het formatief evalueren van de zogenaamde ’21e-eeuwse vaardigheden’ en executieve functies. Wat is de relatie van deze applicatie met bouwstenen voor een effectieve didactiek? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Opdrachten ontwerpen voor break-out sessies

Bij het ROC van Amsterdam stellen Pascal Koole en haar collega’s miniboekjes samen die docenten helpen bij het ontwerpen van blended modules. Deze week hebben zij een mini-boekje gepubliceerd over het ontwerpen van opdrachten voor break-out sessies. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom een combinatie van asynchroon en synchroon online leren aan te bevelen is

Tijd- en plaatsonafhankelijk online leren (asynchroon) en live online leren (synchroon) hebben beiden sterke en minder sterke kanten. De combinatie ervan heeft de potentie om leerresultaten te verbeteren en betrokkenheid te vergroten, als je niet of beperkt in staat bent fysiek bij elkaar te komen om te leren. This content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Opening bokbier seizoen 2020, Coronaproof

Op 1 oktober begint het bokbier-seizoen. Normaliter viert mijn stamkroeg Café Jos dat uitgebreid. Dit jaar, met inachtneming van de Corona-regels, vanzelfsprekend op bescheiden schaal. Ik kon een proeverij echter niet aan mij voorbij laten gaan, en wil jullie weer deelgenoot maken van mijn favoriete bokbier van deze proeverij. This

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder