ABC: ontwerpmodel voor blended en online learning

Dankzij Sibrenne Wagenaar werd ik onlangs geattendeerd op het ABC-model. Dit is een handzaam model dat je kunt gebruiken om blended en online learning in betrekkelijk korte tijd te ontwerpen. Het model is m.i. generiek van aard, en toepasbaar op onderwijs en leren in arbeidsorganisaties. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Moeten we lerenden verplichten om de camera aan te zetten tijdens live online sessies?

Deze vraag krijg ik regelmatig tijdens (online) workshops die ik sinds het begin van de coronacrisis met grote regelmaat geef. Ik heb hier niet eerder over geblogd. Zac Woolfitt van Hogeschool InHolland wel. Hij geeft verschillende argumenten. In zijn advies kan ik me prima vinden. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

AI in hoger onderwijs: stand van zaken

Dian Schaffhauser doet verslag van een panel discussie en twee sessies over kunstmatige intelligentie (AI) tijdens een Amerikaans onderwijscongres dat onlangs werd gehouden. Daaruit wordt duidelijk dat AI kansen heeft, dat er belangrijke zorgen zijn en dat we moeten waken voor valse beloften. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Minder studieplezier maar betere cijfers dankzij online onderwijs?

Het Parool schreef onlangs over een “opvallend onderzoek van de VU” waaruit blijkt dat studenten “tijdens de periode van online onderwijs in het voorjaar beter presteerden dan in voorgaande jaren”.  Wel is het studieplezier een stuk minder dan anders. In deze blogpost wil dit artikel becommentariëren. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

‘Blended learning: van fastfoodketen tot sterrenrestaurant’

Toen het onderwijs tijdens de coronacrisis online is gegaan, zijn daarbij vaak pragmatische keuzes gemaakt. Deze keuzes zijn ook wel eens ten koste gegaan van de kwaliteit van het onderwijs. Hoe kunnen we leertechnologie echter op een didactische en pedagogisch kwalitatief goede manier inzetten? This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De toekomst van beroepsonderwijs is ‘blended’

De afgelopen maanden zijn mbo-instellingen in korte tijd overgestapt op blended en zelfs volledig online onderwijs. Daarbij zijn om begrijpelijke redenen pragmatische keuzes gemaakt die eerder hebben geleid tot ‘remote emergency teaching’ dan tot blended learning. Het is nu zaak meer naar de lange termijn te kijken. Blended learning zal

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder