Podcast waarom online onderwijs op afstand?

Sinds afgelopen voorjaar maakt Amac Onderwijs een podcast over digitalisering en onderwijs. In een aantal afleveringen willen de samenstellers Frank IJdema en Jeroen Onstenk aandacht besteden aan online onderwijs in verschillende varianten. Daarvoor hebben ze mij onlangs geïnterviewd. Het resultaat kun je nu beluisteren. This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Feedback geven via video in plaats van via geschreven tekst kan leiden tot meer begrip

Ik pleit tijdens virtuele klas-sessies en face-to-face presentaties er regelmatig voor om vaker video te gebruiken als je feedback geeft  bij online en blended learning. Daisy Yuhas beargumenteert in How Giving Students Feedback Through Video Instead of Text Can Foster Better Understanding wat de voordelen hiervan zijn. This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Actief online leren in kleine groepen leidt tot betere leerprestaties

Colleen Flaherty besteedt in InsideHigerEd aandacht aan een onderzoek waaruit blijkt dat docenten de leerprestaties, die vanwege ‘remote emergency teaching’ tijdens de coronacrisis onder druk staan, kunnen verbeteren door lerenden leerstof in kleine groepen te laten verwerken. Dit onderzoek kent trouwens nog meer interessante bevindingen. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Over betrokkenheid bij online leren

Engagement, oftewel betrokkenheid, wordt vaak gezien als een belangrijke voorwaarde voor het behalen van goede leerresultaten. Veronica Arellano Douglas vraagt zich echter af of we bij online leren wel de goede dingen meten als het gaat om ‘engagement’. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Moeten we instructievideo’s aanpassen aan video’s die gebruikers gewend zijn?

Afgelopen vrijdag sprak ik over het gebruik van video’s binnen online cursussen. Mijn gesprekspartner had het verzoek gekregen om instructievideo’s binnen zijn online cursus maximaal drie minuten te laten duren. Omdat gebruikers dankzij platforms als Instagram gewend zijn aan zeer korte video’s. Ik denk daar toch echt anders over. This

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Is er een einde gekomen aan de opmars van digitale leeromgeving Canvas?

Deze vraag stelde ik me deze week na het lezen van Phil Hill’s bijdrage Blackboard Wins in Alabama, Remarkable Canvas Streak Is Over. Voor het eerst wisselt een grote (Amerikaanse) universiteit digitale leeromgeving Canvas van Instructure in voor een concurrent. Een opvallende concurrent, zoals je aan de titel van Hill’s

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Blended learning in het groene onderwijs

Het groene onderwijs verzorgt VMBO-opleidingen, MBO-opleidingen en Bedrijfsopleidingen. Blended learning staat ook binnen dit onderwijs hoog op de agenda. Vandaag heb ik een webinar over blended learning mogen verzorgen voor een grote groep medewerkers van CITAVERDE College dat groen onderwijs verzorgt. This content is published under the Attribution 3.0 Unported

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder