Zeven geleerde lessen rond onderwijs tijdens de COVID-19-pandemie

Sally Reynolds van Media & Learning vroeg of ik een korte bijdrage wilde schrijven over geleerde lessen rond onderwijs tijdens de coronacrisis. In een vandaag gepubliceerde bijdrage onderscheid ik er zeven. Hieronder vind je deze Engelstalige bijdrage ook integraal. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Pedagogisch-didactische richtlijnen voor technology enhanced learning

Bij het ontwerpen van blended learning en online leren is het belangrijk om uit te gaan van didactische richtlijnen. Een didactische richtlijn zegt iets over hoe docenten doceren en over hoe een docent ervoor zorgt dat lerenden effectief leren. Vervolgens kijk je hoe je die didactische richtlijnen kunt vormgeven met

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Doe meer met studiedata

Studiedata is een verzamelnaam voor een breed scala aan gestructureerde gegevens die binnen onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten benut kunnen worden voor het verbeteren van onderwijs en opleiden. Gisteren is de rijk geïllustreerde website ‘Doe meer met studiedata‘ gelanceerd. Een ‘must’ voor iedereen die betrokken is bij en belangstelling heeft voor studiedata.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Je camera uit tijdens synchrone online sessies is beter voor het milieu

Binnen het onderwijs wordt gediscussieerd over de vraag of je lerenden moet verplichten tijdens live online sessies de camera aan te zetten. Vanochtend las ik een artikel met argumenten waar ik tot dusver niet aan had gedacht: de camera uitzetten verkleint de ecologische voetafdruk en is daarmee beter voor het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online database met activerende werkvormen (online en face-to-face)

De Active Learning Design Tool is een fraaie database met een scala aan werkvormen die je kunt gebruiken binnen je onderwijs. Of je nu online onderwijs verzorgt, een combinatie van online en ‘fysiek’ onderwijs of als je volledig face-to-face onderwijs geeft. This content is published under the Attribution 3.0 Unported

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kunnen we op basis van de ervaringen met ‘coronaonderwijs’ concluderen dat online leren de hooggespannen verwachtingen niet waarmaakt?

Het huidige ‘coronaonderwijs’ is m.i. niet te vergelijken met de wijze waarop blended learning normaliter -mits zorgvuldig ingevoerd- wordt toegepast. Bovendien pas je leertechnologie normaal gesproken ook heel verschillend toe, mede afhankelijk van je doelgroep. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder