Kan AI een paper schrijven waarvoor je een voldoende krijgt?

Volgens een Amerikaans experiment wel. Dit experiment laat zien dat natural language processing (een aspect van artificiële intelligentie) steeds geavanceerder wordt. Machines worden steeds beter in het verwerken van taal, terwijl dit tot nu toe als een menselijke eigenschap werd beschouwd. This content is published under the Attribution 3.0 Unported

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat zijn mogelijke verklaringen van ‘Zoom-vermoeidheid’?

Tot begin 2020 maakten de meeste mensen geen of sporadisch gebruik van videoconferencing. Sinds COVID-19 maken we zo intensief gebruik van synchroon online communiceren dat ‘Zoomen’ zelfs een apart werkwoord is geworden. Voor de pandemie maakten 10 miljoen gebruikers gebruik van Zoom. In april 2020 waren dat er 300 miljoen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Asynchroon online leren: zorg voor een participatieve cultuur

Bij volledig online leren heb je de keuze tussen volledig synchroon online leren (plaatsonafhankelijk, tijdgebonden), asynchroon online leren (plaatsonafhankelijk en in eigen tijd en tempo) of een combinatie van beiden. Asynchroon online leren is het meest flexibel, maar kent ook de nodige uitdagingen. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Microsoft Viva: over deze applicatie gaan we de komende tijd veel horen

Microsoft Viva is een nieuw platform van de bekende tech gigant uit Redmond. Het lijkt op een combinatie van een portal en een learning experience platform (LXP). Office 365 (inclusief MS Teams) wordt hiermee geïntegreerd, net als onder andere leermanagementsystemen. In eerste instantie lijkt Microsoft Viva vooral bedoeld voor het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Virtual reality sessies in plaats van virtuele klas-sessies?

Het afgelopen jaar zijn we massaal overgegaan op online conferenties, webinars en virtuele klas-sessies. We hebben echter gemerkt dat het complex is om echte menselijke connecties tot stand te brengen bij synchroon, live, online leren. Volgens Ali Shahbaz zou virtual reality weleens een alternatief kunnen vormen voor sessies via Zoom

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De betekenis van AI voor het onderwijs van morgen

In Artificial intelligence and what it means for education tomorrow stelt Dirk Van Damme, hoofd van het OECD Centre for Educational Research and Innovation, dat artificiële -kunstmatige- intelligentie (AI) weleens kan leiden tot de meest ingrijpende en disruptieve verandering in de 21e eeuw. Volgens hem zijn de gevolgen voor toekomstige

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Editie 2021 van EDUCAUSE Horizon Report® over informatiebeveiliging

Het Horizon Report wordt sinds 2005 uitgegeven. Dit rapport beschrijft de belangrijkste trends en opkomende technologieën en praktijken die van invloed zijn op het (hoger) onderwijs. Ook schetst de publicatie een aantal scenario’s en implicaties voor die toekomst. Dit jaar is dit rapport aan één thema gewijd: informatiebeveiliging. This content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe kun je als docent wegwijs worden in het gebruik van studiedata binnen je eigen onderwijs?

‘Learning analytics’ is sinds ongeveer 2008 een belangrijk thema op het gebied van ’technology enhanced learning’. Zowel binnen het onderwijs als op het gebied van Learning & Development binnen arbeidsorganisaties wordt gekeken hoe we data over leren kunnen gebruiken voor het verbeteren van leerprocessen. De zone Docentprofessionalisering van het Versnellingsplan

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder