Impressie online inspiratiemiddag ‘Effectief online onderwijs’

Gistermiddag heb ik een beknopte bijdrage mogen leveren aan de online inspiratiemiddag Effectief online onderwijs van het Consortium voor Innovatie. Mijn bijdrage ging over blended learning en didactiek. Daarnaast verzorgde Conrad Berghoef met drie studenten een hilarische sessie over de ‘ideale les’ en ging Rozemarijn Geelen in op non-verbaal gedrag

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gebruik online video’s leidt tot betere leerresultaten

Deze conclusie staat in een artikel over een meta-studie. Deze studie is gepubliceerd door de American Educational Research Association (AERA). De onderzoekers concluderen dat het gebruik van online video’s zoals kennisclips kan leiden tot “kleine verbeteringen” ten aanzien van leerresultaten, terwijl het vervangen van bestaande inhoud door video’s grote voordelen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kan digitalisering bijdragen aan verlaging van de werkdruk binnen het onderwijs?

Frans van Heest van ScienceGuide plaatste gisteren op twitter een passage uit een notitie ter voorbereiding van de kabinetsformatie. Daarin staat dat de werkdruk van docenten kan worden verlaagd doordat bepaalde taken van docenten (deels) door ICT kunnen worden overgenomen. In deze blogpost wil ik mijn gedachten hierover delen. This

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat hebben we geleerd van één jaar online leren op afstand?

In Remote learning at 1 year: Experts explain why the move to online education has been so painful blikken een aantal Amerikaanse experts op het gebied van technology enhanced learning terug op online leren op afstand tijdens de coronacrisis. Wat zijn volgens hen belangrijke geleerde lessen? This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kan AI grootschalige vormen van online leren kleinschalig en meer persoonlijk helpen maken?

In How AI will rescue us from online learning’s ‘bad television’  levert hoogleraar David Shrier forse kritiek op de huidige vormen van online leren. Tegelijkertijd schetst hij een perspectief waarin artificiële intelligentie (AI) helpt de kwaliteit van online leren spectaculair te verbeteren. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vijf manieren om de betrokkenheid van studenten te vergroten

Volgens de auteurs van Improved Student Engagement in Higher Education’s Next Normal hebben we tijdens de pandemie geleerd dat je betrokkenheid, engagement, van lerenden op vijf manieren kunt vergroten. Ook na COVID-19 zouden we deze manieren moeten toepassen, stellen zij. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Technologie gebruiken om het risico op voortijdige uitval te voorspellen

Bij online leren lopen lerenden relatief meer kans voortijdig te stoppen dan bij face-to-face onderwijs. Khaoula Mrhar, Otmane Douimi en Mounia Abik hebben onderzocht (pdf) of je het risico op ‘drop out’ kunt voorspellen door gebruik te maken van een neuraal netwerk algoritme en van sentiment analyse. Als je het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Op welke politieke partij en kandidaat ga ik morgen bij de Tweede Kamerverkiezingen stemmen, en waarom?

Normaliter blog ik over technology enhanced learning. Daarom lees je waarschijnlijk ook mijn blog. Maar ik ben ook politiek geëngageerd. Dit is ook een deel van mij. Op 17 maart 2021 zijn er weer Tweede Kamerverkiezingen. Wil je weten op welke partij en kandidaat ik ga stemmen, en waarom? Lees

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder