Online Educa (OEB) 2021: veerkracht (bij) leren (learning resilience) centraal (Call for Proposals geopend) #OEB21

Het afgelopen jaar vond editie 2020 van de OEB noodgedwongen online plaats. Dat ging eigenlijk heel goed. Toch kunnen we hopelijk dit jaar van 1-3 december 2021 weer genieten van de OEB in Berlijn. De afgelopen week is het thema van deze 27ste editie bekend geworden. Je kunt tot 3

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Geleerde lessen ten aanzien van succesvolle online conferenties

Een aantal medewerkers van de American International Recruitment Council formuleert in Tips for Running a Successful Virtual Conference twaalf geleerde lessen ten aanzien van het organiseren en faciliteren van een online conferentie. Zijn deze geleerde lessen ook relevant voor webinars en virtuele klas-sessies? Oordeel zelf. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kan AI een paper schrijven waarvoor je een voldoende krijgt?

Volgens een Amerikaans experiment wel. Dit experiment laat zien dat natural language processing (een aspect van artificiële intelligentie) steeds geavanceerder wordt. Machines worden steeds beter in het verwerken van taal, terwijl dit tot nu toe als een menselijke eigenschap werd beschouwd. This content is published under the Attribution 3.0 Unported

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat zijn mogelijke verklaringen van ‘Zoom-vermoeidheid’?

Tot begin 2020 maakten de meeste mensen geen of sporadisch gebruik van videoconferencing. Sinds COVID-19 maken we zo intensief gebruik van synchroon online communiceren dat ‘Zoomen’ zelfs een apart werkwoord is geworden. Voor de pandemie maakten 10 miljoen gebruikers gebruik van Zoom. In april 2020 waren dat er 300 miljoen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Asynchroon online leren: zorg voor een participatieve cultuur

Bij volledig online leren heb je de keuze tussen volledig synchroon online leren (plaatsonafhankelijk, tijdgebonden), asynchroon online leren (plaatsonafhankelijk en in eigen tijd en tempo) of een combinatie van beiden. Asynchroon online leren is het meest flexibel, maar kent ook de nodige uitdagingen. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Microsoft Viva: over deze applicatie gaan we de komende tijd veel horen

Microsoft Viva is een nieuw platform van de bekende tech gigant uit Redmond. Het lijkt op een combinatie van een portal en een learning experience platform (LXP). Office 365 (inclusief MS Teams) wordt hiermee geïntegreerd, net als onder andere leermanagementsystemen. In eerste instantie lijkt Microsoft Viva vooral bedoeld voor het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Virtual reality sessies in plaats van virtuele klas-sessies?

Het afgelopen jaar zijn we massaal overgegaan op online conferenties, webinars en virtuele klas-sessies. We hebben echter gemerkt dat het complex is om echte menselijke connecties tot stand te brengen bij synchroon, live, online leren. Volgens Ali Shahbaz zou virtual reality weleens een alternatief kunnen vormen voor sessies via Zoom

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder