Hoe informatief zijn data over het gebruik van een leermanagementsysteem nu eigenlijk?

Bij learning analytics verzamel je data over leeractiviteiten. Deze data analyseer je onder meer om de voortgang van lerenden in kaart te brengen en hen te begeleiden. EdTech-bedrijven, zoals ontwikkelaars van leermanagementsystemen, bieden tools aan die de betrokkenheid van lerenden automatisch en real-time kunnen volgen. Chris Zomer staat in het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe herken je AI-teksten zonder technologie?

We beschikken op dit moment niet over tools die op een betrouwbare manier kunnen detecteren of een tekst is geschreven door een AI-toepassing. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat zelfs ervaren docenten moeite hebben met het herkennen van teksten die door lerenden met behulp van generatieve AI zijn geschreven. Op basis

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

AI als hulpmiddel bij nakijken: meer problemen dan oplossingen?

Het gebruik van AI voor het beoordelen en geven van feedback op werk van lerenden leidt tot problemen en kost uiteindelijk meer tijd dan traditioneel nakijken. Dit concludeert Patricia Taylor na uitgebreid experimenteren met AI-tools voor het nakijken van schrijfopdrachten. Tegelijkertijd is er ook onderzoek dat laat zien dat Large

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Mijn analyse van editie 2024 van de Top 100 Tools for learning

De afgelopen week heeft Jane Hart de resultaten van haar 18de inventarisatie van de Top 100 Tools for Learning 2024 gepubliceerd. Een belangrijke conclusie: generatieve AI-toepassingen hebben een stevige voet aan de grond gekregen in de wereld van leren, opleiden en onderwijs. In deze blogpost ga ik in op wat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

AI-bots als vervanging van docenten? Onwaarschijnlijk.

De inzet van AI-bots als vervanging voor docenten van vlees en bloed is ondanks de ambities van technologiepioniers volgens Annette Vee waarschijnlijk geen werkbare oplossing voor de uitdagingen van het onderwijs. Want waarom schoten historische voorbeelden van technologische onderwijsinnovaties vaak tekort? This content is published under the Attribution 3.0 Unported

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Voorspellingen door AI over studiesucces zijn vaak verkeerd

Erik Ofgang besteedt in Colleges Are Using AI To Predict Student Success. These Predictions Are Often Wrong aandacht aan een recent onderzoek waaruit blijkt dat AI-modellen die worden ingezet om studiesucces te voorspellen, vaak onjuist uitpakken ten nadele van zwarte en Latijns-Amerikaanse lerenden. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online educa: nieuws over het programma

Eind november lijkt nog ver weg. Toch komt de 30e editie van de Online Educa eraan. Het conferentieprogramma is bijna rond. De laatste nieuwsbrief van de OEB bevat informatie over verschillende bijdragen, waarbij ook Nederlandse sprekers aan bod komen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder