#OWD09: Open education een ‘must’ voor het hele onderwijs

De Onderwijsdagen 2009 zijn vanochtend gestart met een keynote toespraak van Richard Baraniuk over open education. Baraniuk hield een gloedvol pleidooi over dit concept. Hij gaf aan dat het onderwijs te zeer bezig is met het opsluiten van ideeën in gesloten formats en copyrights. Dat is niet efficiënt, levert niets op en maakt het onderwijs bovendien niet beter toegankelijk.

(Update 10 november 2009, 23.52 uur): Wauw, de toespraak van Richard Baraniuk staat al online).

Baraniuk pleitte er voor dat iedereen binnen het onderwijs vrij is om te creëren, te delen, te gebruiken, te bewerken en te hergebruiken. Dat kan prima met de hedendaagse technologieën (voor distributie en opslag), en met nieuwe inzichten met betrekking tot intellectueel eigendom en copyright (make content safe to share; creative commons; gemeenschappelijk wettelijk taal is nodig).

Aan de hand van de metafoor van Lego liet Baraniuk zien dat juist personalisering van leren mogelijk wordt door leerobjecten te delen en te hergebruiken. Verder schetste hij het perspectief van een open education ecosystem: een permanent proces van maken, redigeren, kwaliteitscontrole, feedback, hergebruik etc. Hij liet in zijn bijdrage ook diverse voorbeelden van open educational resources de revue passeren. Zoals Connexions, een initiatief dat open tekst boeken ontwikkeld. Deze boeken worden permanent geuopdate, zijn gratis online te verkrijgen en goedkoop in gedrukte vorm.

IMG_0080 

Fons van de Berg met een voorbeeld van een open tekst boek.

Connexions fungeert ook als een gemeenschap (58 miljoen hits per maand). Meer dan 100 community colleges participeren in het open tekstboek project. Een ander voorbeeld is het Nederlandse Wikiwijs

Richard Baraniuk liet ook zien dat deze initiatieven tot efficiencyvoordelen leiden. Vijftien hoogleraren wilden bijvoorbeeld elk een eigen boek maken. Zij werken nu samen. Het eindproduct is een gezamenlijke tekst, waarbij elke betrokken onderwijsinstelling de mogelijkheid heeft om een deel van de content naar eigen inzicht aan te passen (customization). Traditionele uitgevers zijn hiertoe vaak niet in staat.

De spreker liet ook zien dat dergelijke initiatieven er niet alleen toe leiden dat onderwijsmateriaal voor meer mensen toegankelijker wordt, maar dat ook meer mensen zich mede-eigenaar voelen van het materiaal (en zelfs beroemd worden). Hij sprak daarom van outreach en inreach. Verder blijkt dat open educational resources interactiever worden (dankzij semantische/actieve content).

Baraniuk ging ook in op vragen als:

  • Is open education ook duurzaam als subsidies weg vallen? Reactie: is de status qua duurzaam (prijzen uitgevers zich niet uit de markt)? Met andere woorden: wie zal het zeggen?
  • Hoe verdienen organisaties geld als content vrij beschikbaar komt? Antwoord: bedrijven moetem waarde toevoegen aan open educational resources. Red Hat doet dat bijvoorbeeld met Linux. Flatworld Knowledge doet dat bijv. door docenthandleidingen te maken bij onderwijs educational resources.
  • Hoe zit het met kwaliteitscontrole en open education? Antwoord; een community is vaak prima in staat om fouten te corrigeren en kwaliteitscontrole uit te oefenen. Baraniuk illustreerde dat met een interessant initiatief van Connexion, waarbij 'lenzen' als een layer worden gelegd over een repository en organisaties via deze lenzen peer review kunnen uitoefenen.

Samenvattend zag Richard Baraniuk vooral kansen voor open education

  • Toegankelijk voor iedereen (stimuleert onder meer informeel leren)
  • Eigenaarschap door allen
  • De beschikbaarheid van een ecosysteem (continu bijgewerkt, maatwerk, hoge kwaliteit)

Een relevant thema, voor het hele onderwijs. Ook een thema dat bij beslissers wat mij betreft hoger op de agenda mag komen te staan. Onderstaande video is een opname van een TED-toespraak van Baraniuk over dit thema.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *