Ik mocht gistermiddag tijdens de eerste van de twee Onderwijsdagen zaalvoorzitter zijn bij een verdiepingssessie over virtual action learning (VAL). Dit is een opleidingsconcept waarbij lerenden met elkaar in een elektronische leeromgeving werken aan een product, met behulp van een leerarrangement dat een opleidier/docent heeft ontworpen. Centraal hierbij staat de onderlinge dialoog, door middel van een speciale feedback en reflectiecyclus. Een vorm van samenwerkend leren met behulp van ICT (computer supported collaborative learning) dus.
Dit concept wordt al sinds 2000 door CITOWOZ toegepast, binnen 110 projecten. Ik had er al vaker van gehoord, maar wilde het nu wel eens in de praktijk zien. En daar was deze verdiepingssessie nu precies voor bedoeld.
Onder leiding van Robert-Jan Simons (Universiteit Utrecht) en Jos Baeten en
Karin Valke van CITOWOZ hebben we tien stappen van dit concept doorlopen. Doel was het ontwikkelen van een brief aan minister Plasterk rond een stelling of je meer van elkaar kunt leren dan van een docent. De stappen waren:
- Kennis maken met de virtuele omgeving, en met de deelnemers (en je profiel aanvullen).
- Een bericht plaatsen op het gebruikte platform waarop de begeleidende docenten en mede-lerenden kunnen reageren.
- Een vraag stellen op het platform over de sessie of over de rol van peer feedback, en het beantwoorden van twee vragen van andere deelnemers.
- Reageren op een stellingname.
- De brief schrijven en uploaden in je portfolio.
- Feedback geven op twee of drie brieven van anderen.
- Anderen vragen feedback aan jou te geven.
- Uitloggen en inloggen om op het dashboard te zien wat er veranderd is.
- Ontvangen feedback bekijken en waarderen. Daarbij is de motivatie belangrijk. In de omgeving kon je kiezen uit verschillende typen 'waarderingen' (zoals een compliment, begripsvorming, verbetering of verrijking).
- Robert-Jan en Jos valideerden de uitgebrachte feedback.
Vervolgens mogen we nog thuis ons product verbeteren met behulp van de ontvangen feedback, en je eindproduct voordragen voor een best practice. Ook kunnen we drie meningen van anderen nomineren. De docenten gaan ook dit weer valideren.
De uitgevoerde stappen namen ongeveer anderhalf uur in beslag. Daarna was het tijd voor nabespreking. Wat viel hierbij op?
- Dankzij deze werkwijze leer je meer van het opleidingsconcept dan via een presentatie.
- Feedback blijkt de belangrijkste voorspeller van leersucces te zijn. Hoe meer en hoe beter de beter de feedback, des te beter het leerresultaat. Feedback blijkt een belangrijkere voorspeller van goede leerresultaten te zijn dan bijvoorbeeld de kwaliteit van een instructie.
- Peer feedback kan docent feedback vervangen.
- Het geven van goede feedback is niet eenvoudig. Gezien het effect op leerresultaten is het dus belangrijk dat binnen het onderwijs aandacht wordt gegeven aan wat goede feedback is. Je moet immers iets zeggen/schrijven waar de ander wat aan heeft.
- Deze manier van e-learning kan voor diverse doelgroepen met succes worden toegepast.
Zoals eerder aangegeven wilde ik wel eens zien hoe virtual action learning in de praktijk werkt. Dit doel is bereikt dankzij deze leerzame sessie.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie