De tweede Avans-sessie waar ik tijdens de Surf Onderwijsdagen 2008 veel plezier aan heb beleefd, ging over
professionalisering van docenten met behulp van videocasts (vodcasts).
Rudi Clause van Avans vertelde eerst dat Avans een palet aan leeractiviteiten op het gebied van digitale
didactiek aanbiedt. Dat palet kent twee assen:
- Analoog – virtueel
- Aanbodgericht – construerend
Op deze manier ontstaan vier kwadranten -zie je het voor je-, waarbinnen de leeractiviteiten geordend kunnen
worden. En volgens Avans krijg je onder meer goed onderwijs (ook voor onderwijsgevenden) door activiteiten in elk
kwadrant uit te voeren. Een lunchbijeenkomst is een analoog-construerende activiteit, een roadshow een
analoog-aanbodgerichte activiteit, en een wiki
(tip!) een aanbodgerichte-virtuele activiteit.
Het ontbrak echter nog aan virtuele-construerende activiteiten. Daarom is men aan de slag gegaan met Vocus: vodcasts waarin
docenten volgens een bepaald format vertellen over digitaal didactische toepassingen. Een docent wordt
geïnterviewd, screencasts worden getoond, voor- en nadelen besproken, tips worden gegeven, studenten komen aan
het woord. En dat allemaal binnen een paar minuten. Via een blog kunnen anderen reageren op het filmpje. Ook kun
je reageren op een begeleidende peiling. Op termijn kunnen filmpjes ook gewaardeerd worden.
Het mooie is ook dat studenten een zeer actieve rol spelen bij de productie. Zij zorgen voor de technische kant
(filmen, monteren, produceren), maar bijvoorbeeld ook voor het bedenken van het script en het afnemen van de
interviews.
Verder bepalen studenten samen met docenten over welke onderwerpen gefilmd wordt. Een onderwerp moet interessant
zijn voor studenten en docenten, en het moet 'videowaardig' zijn. Dit jaar hoopt men 5 vodcasts te maken (kosten:
80 duizend euro).
De reacties van docenten verschillen. De ene groep is enthousiast, de tweede groep huiverig en de derde groep wil
meewerken maar begint vooral kritiek te leveren als zij worden gefilmd (maar dat is niet het doel).
Tot nu toe is één vodcast gemaakt:
Erg goed dat Avans hiermee experimenteert. Verleden jaar had ik Jan Snijders en Eky Fioole van Avans al tijdens de Onderwijs Educa Berlijn horen praten over hun professionaliseringsaanpak. Dit initiatief is duidelijk een stap verder. Petje af!
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Leuke video van Avans. Voor zover ik het kan inschatten zie ik echter een voorbeeld van een coproductie en niet zozeer van constructie als virtuele trainingsaanpak. Voor de toehoorder is het eindproduct toch uiteindelijk aanbodgericht. Kennisconstructie zie ik dus wel in het creatieproces van dit product maar niet meer in de gebruikersfase ervan. Aldus mijn eerste inschatting.
@Pedro: het gaat ook om het productieproces. Daar zitten de construerende leeractiviteiten.