Ik kijk met plezier terug op mijn workshop tijdens de Surf Onderwijsdagen 2008. Kern van mijn boodschap was dat je niet kunt spreken van ' de net-generatie', maar dat er veel redenen zijn om ICT binnen het onderwijs in te zetten, ten behoeve van gepersonaliseerd leren. Er zaten veel edubloggers in de zaal, dus bij hun zul je ongetwijfeld meer over de inhoud van mijn sessie lezen.
Wat ik wel wil doen is terugblikken op het proces. Wat me vooral opviel, was de grote belangstelling. De zaal kon zo'n 40 mensen herbergen. Er waren 65 mensen aanwezig (waarvan er veel -wel eens- mijn blog hadden gelezen, aldus een peiling van voorzitter Marij Veugelers). Ik maak zelden mee dat mensen aan mijn voeten liggen. Nu gebeurde dat letterlijk 😉
Mijn sessie zou live via internet worden uitgezonden. Bij de start van de sessie lukte het de technici echter niet een verbinding tot stand te brengen.
Pierre Gorissen ging vervolgens via BackNoise schrijven wat er gebeurde. Er waren namelijk diverse externen -waar onder een groep studenten van de opleiding Mediapedagogiek van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden- die de sessie op afstand bijwoonden. Een enkeling probeerde zelfs via internet mijn sessie te volgen, terwijl hij zich in een andere workshop bevond. In totaal ging het om enkele tientallen externen.
Verder starten Pierre en Willem Karssenberg Ustream-sessies zodat de workshop toch op afstand te volgen was. Willem liep zelfs met zijn Asus EEE (met ingebouwde webcam) achter mij aan.
SURF Onderwijsdagen – dag 2
Originally uploaded by moqub.
Op een gegeven moment deed Adobe Connect het ook. Daardoor was de sessie op drie plekken op internet te zien.
Via BackNoise, Adobe Connect en Twitter kwamen diverse reacties binnen. Ik had Pierre gevraagd de inbreng van externen af en toe samen te vatten, en in te brengen. Verleden jaar -ik gebruikte toen een sms-wall- had ik niet voor een actieve moderator gezorgd, waardoor ik enigszins afgeleid werd door het aantal sms-jes. Pierre deed dat met verve -daarvoor nogmaals hartelijk dank- zodat hij vermoedelijk harder heeft moeten werken dan ik.
Verder waren er nog anderen met fotocamera's, videocamera's en volgens mij ook de 'Flip'. En als je je realiseert dat ik vooraf een online poll hebt gebruikt, een wiki, mijn blog en -o ja- Powerpoint, dan kun je je voorstellen dat nogal heftig gebruik is gemaakt van ICT. Sommige aanwezigen vonden het geheel dan ook nogal afleiden. Want het gaat immers om de inhoud. Uiteraard, en ik kan me ook wel wat voorstellen bij die afleiding.
Maar juist tijdens de Surf Onderwijsdagen moet je wat mij betreft durven experimenteren met nieuwe technologieën. Bovendien gaf een externe terecht aan dat hij de sessie anders niet had kunnen bijwonen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Zo zie je maar hoe dynamisch de samenwerking was: de eeePC was van mij, de powerkabel was van de eeePC van Willem en hij speelde ook voor cameraman en statief.
Ik had op mijn gewone laptop het backchannel, Adobe Connect en de ustream.tv stream open staan. Zo kon ik zien dat ook daar de video bleef lopen.
Helaas heeft de eeePC even geen verbinding gehad tijdens de sessie. Die heeft hij wel weer opgepikt voor wat betreft het uitzenden, maar daardoor is de ustream.tv opname afgebroken (dat kon ik niet zien aan mijn kant omdat het opname stuk op de eeePC stond die voor jouw neus stond of door Willem vastgehouden werd). We zullen het dus met de Adobe Connect opname moeten doen (en de verschillende foto’s en video’s).
Maar ustream.tv heeft zijn kracht weer eens duidelijk laten zien.
Het was een leuke ervaring om zo eens van afstand een sessie bij te mogen wonen. Vooraf had ik met mijn docent mediasociologie en enkele andere studenten al de keynote behandeld en zijn we al op de stellingen ingegaan. Bedenkt eens dat we deze minicollege en discussie niet hadden gehad, als je van te voren je presentatie gedeeld had en we je voor een groot deel (maar niet helemaal) niet konden volgen.
Ik wil morgenvroeg (wanneer ik onderweg in de trein ben naar een bijeenskomst van de mediawijsheid expertisecentrum) graag even ingaan op je stelinngen. Kort samengevat wat naar voren kwam in onze groep en waar ik bij aansluit en graag er over kwijt wil. Daarnaast een korte evalutie van de gebruikte technieken.
Jaja.. Jeroen gaat weer bloggen. Want ook na de edublogdinner van maandag wil ik dat weer een invulling ga geven. Hoe precies weet ik niet, maar dat zal komende tijd dan gaan blijken.
Oh ja… ik vond het een bijzondere ervaring om mijn eigen naam te horen en te zien tijdens de presentatie. Het geeft voor mij aan dat ik iets in de wereld heb gebracht dat het verspreiden waard is. Geeft mij motivatie en energie. Hartelijk dank daarvoor.
Meer over je presentatie (inhoudelijk en technisch) dan morgen op mijn blog.
Correctie:
“Bedenkt eens dat we deze minicollege en discussie niet hadden gehad, als je van te voren je presentatie NIET gedeeld had”
Excuses voor de paar typfouten. Was kennelijk iets te enthousiast.
De Flip video’s die ik gemaakt heb vind je hier:
http://flickr.com/photos/webber/sets/72157608982690221/
Daarnaast heb ik ook nog Utterli uitgeprobeerd:
http://www.utterli.com/u/utt/u-ODAzMTM1MA
En zelfs Tokbox:
http://www.tokbox.com/vm/oi06e7noz32f#vmail=oi06e7noz32f
Kortom, wat hebben we niet gebruikt?
Aan je voeten … ik lig er virtueel. In volle bewondering – ook voor Willem en Pierre en al die experten daar in Utrecht!!
Nog meer Flip video te zien op:
http://www.surfmedia.nl/Mediatheek/Pages/MediaFragment.aspx?videoId=140178
Deze sessie was een prachtig voorbeeld van nieuwe generatie onderwijs! Interactief binnen en buiten de zaal…