In de laatste sessie van de eerste dag van de Surf Onderwijsdagen 2008 stond de strategische dialoog rond ICT
centraal. Jos London, kersvers informatiemanager van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR), vertelde op een
open manier over zijn eerste ervaringen bij de EUR. In zijn bevindingen bleef hij wat mij betreft soms steken in
algemeenheden (bijvoorbeeld over het belang van programmamanagement). Toch bevatte zijn betoog enkele
interessante elementen:
- ICT-ontwikkelinjgen gaan vaak helemaal niet zo snel. Het duurt vaak lange tijd voor nieuwe technologieën
worden gebruikt. - Er bestaat weinig evidence over de werking van technologieën. Het ontbreekt vaak aan echt goede
business cases. - ICT is voor veel bestuurders vaak een non-issue. Informatiemanagement en informatievoorzieningen zijn voor
bestuurders dikwijls onbekende begrippen. - Bestuurders denken vaak operationeel, en maar weinig aan strategie als het gaat om ICT.
- Het onderwijs denkt veel in systemen, en weinig in functionaliteiten. Bovendien is de invloed van ICT-ers
daarbij onevenredig groot. - Automatiseringsafdelingen komen vaak met oplossingen, waarbij oude bedrijfsprocessen in nieuwe systemen
worden ingebed (en deze laatsten niet optimaal worden gebruikt; denk aan ERP-systemen zoals SAP). - Een bottom up benadering is dikwijls beter dan een top down strategie. Dat betekent volgens London dat je
eerst vragen en wensen moet inventariseren, en deze op basis van functionaliteiten en bedrijfsdomeinen moet
ordenen. En daarbinnen volgordelijkheid moet aanbrengen. - Je moet voorkomen dat ICT-oplossingen voor organisatieproblemen worden ontwikkeld.
- Bij het aanpakken van oplossingen, zorgen leveranciers vaak voor verwarring.
- Je hebt niet alleen op centraal niveau een informatiemanager nodig, je hebt ook op organisatieonderdeel
informatiemanagement nodig. - Gebruik een informatiearchitectuur vooral als denkkader.
- Wat betreft sturing ligt het wat bij de business en het informatiemanagement, en het hoe bij
het informatiemanagement en de ICT-afdeling.
Opvallend was dat Jos London aangaf dat het belangrijk was dat je je verdiept in bestuurders, en hun problemen,
en dat je probeert hun taal te spreken. Zijn slides waren echter vaak niet toegespitst op bestuurders…
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie