De titel A Guide to K-12 Open Source LMS Options dekt de lading maar ten dele. Ik had althans een uitvoerige handleiding verwacht over het gebruik en de invoering van open source elektronische leeromgevingen (ELO). Het artikel uit THE Journal bevat daarentegen vooral een beschrijving van een aantal cases waarin Moodle, Sakai en de onbekendere ELO's Canvas, OLAT, ATutor en Google's CloudCourse zijn geselecteerd en worden gebruikt.
Enkele geleerde lessen zijn:
- Reductie van licentiekosten lijkt nog steeds het belangrijkste argument te zijn om over te stappen op een open source ELO (terwijl licentiekosten maar een beperkt deel van de kosten zijn).
- Ontwikkel een basis course package en test de functionaliteiten van een aantal ELO's met deze cursus.
- Gebruik een Total Cost of Ownership (TCO) werkblad om inzicht te geven in de uitgaven en besparingen.
- Sakai blijkt binnen één casus hoog te scoren op gebruikersvriendelijkheid en robuustheid.
- De keuze van het vervolgonderwijs voor een bepaalde ELO speelt bij sommige toeleverende scholen een belangrijke rol.
- Functionele eisen die binnen het hoger onderwijs een belangrijke rol spelen, zijn in het voortgezet onderwijs veel minder relevant (zoals personalisering ogenschijnlijk is).
- ATutor scoort vooral goed bij visueel gehandicapten.
- Met Google CloudCourse begeeft de bekende ICT-multinational zich ook voorzichtig op het gebied van de ELO, hoewel deze oplossing zich functioneel nog niet kan meten met producten als Moodle of Sakai.
- Canvas is een relatief nieuwe en veelbelovende speler op het ELO-veld.
Opvallend dat er nog steeds nieuwe elektronische leeromgevingen op de markt verschijnen. De markt is schijnbaar nog niet verzadigd.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie