Tijdens de eerste workshopronde van het congres Social skills durch social software leverde Graham Attwell als vanouds kritiek op de manier waarop wij het leren organiseren: "Learning has become commodified", zo stelde hij, kennis dreigt geprivatiseerd te worden en een leven lang leren wordt wel heel beperkt geïnterpreteerd.
Mede hierdoor, aldus Attwell, zijn leertechnologieën zo armoedig (en zeker niet neutraal). Veel van die technologieën zijn gericht op beheersing. Denk aan de term leermanagementsysteem, dat door Attwell getypeerd werd als een "wired fence" om onze onderwijsinstellingen.
Volgens hem is er sprake van een conflict tussen dominante "teaching ideologies" en de wijze waarop we leertechnologieën gebruiken. Social software kan leiden tot een andere aanpak. E-portfolio’s zouden bijvoorbeeld ingezet kunnen worden voor samenwerkend leren, en onderdeel moeten zijn van een persoonlijke leeromgeving (en voor informeel leren). Maar eigenlijk, zo gaf Graham tijdens de discussie toe, is een curriculumverandering nodig.
Attwell levert stevige systeemkritiek op het onderwijs (zijn bijdrage staat online). Hij zet je aan het denken, maar ik vrees dat een doorsnee docent hier niet veel mee kan.
De tweede spreker presenteerde resultaten van een onderzoek naar het gebruik van weblogs. Iets meer dan 33% van de respondenten blogde om kennis met anderen te delen. Deze groep worden "Wissen Bloggers" genoemd. Deze groep -waartoe de meeste Edubloggers behoren- onderscheidt zich op een aantal kenmerken van andere bloggers. Men is naar verhouding vaker mannelijk, hoog opgeleid en zit meer dan 25 uur per week op Internet. Wat betreft ICT acceptatie behoort men tot de "early adopters" en is men ook meer thematisch georiënteerd. Zij hechten verder minder aan anonimiteit en lezen naar verhouding meer weblogs van anderen. Verder gebruiken "Wissen Bloggers" relatief vaak RSS. Zij verwachten van weblogs dat deze RSS en trackback hebben, dat men op trefwoorden kan zoeken en dat men in een weblog informatie vindt die men niet elders kan vinden. Via http://www.fonk-bamberg.de schijnt meer informatie over dit onderzoek te vinden te zijn.
Van de derde bijdrage heb ik alleen een URL onthouden: http://www.mindtheplanet.net en het feit dat enkele mensen zich erg druk maakten om datgene wat werd gepresenteerd.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Unfortunately I don’t speak enough dutch to understand your posting, but I noticed that the link to the FoNK has a typo; it is http://www.fonk-bamberg.de
🙂
Thank you very much. I changed the link.