Over ‘domme’ vragen en ‘domme’ antwoorden

Kathy Sierra heeft een erg boeiende blogbijdrage over communities geschreven. En dan met name over communities van gebruikers (bijvoorbeeld van software). Sierra signaleert dat je in deze communities meestal beginners hebt (die vragen stellen) en experts (die vragen beantwoorden). Deelnemers die geen beginner of expert zijn, nemen eigenlijk niet actief deel en kunnen gemakkelijk afhaken.

Sierra heeft hiervoor een verklaring.


If we want to keep beginning and intermediate users more engaged (and increase the pool of question answerers), we need them to shift from asker to answerer much earlier in their learning curve. But that leaves two big questions… 1) How do we motivate them? 2) How do we keep them from giving lame answers?

De oplossing volgens Sierra in het bevorderen van een cultuur waarin ‘domme vragen’ niet bestaan, maar vooral ook in een cultuur waarin ‘domme antwoorden’ niet voorkomen. In haar bijdrage doet ze de lezer een aantal suggesties aan de hand hoe zo’n cultuur bevorderd kan worden.

Via Nancy White

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *