Over welke competenties dienen docenten bij blended learning te beschikken?

Heather Staker heeft verschillende rapporten bestudeerd om deze vraag te kunnen beantwoorden. Uit deze studie volgt geen klip en klaar antwoord. Toch signaleert Staker een patroon dat zij in drie observaties samenvat. Ik plaats er mijn opmerkingen bij.

Observatie 1: eigenschappen die te maken hebben met je instelling, je ‘mindset’.
Hieronder vallen allerlei waarden, houdingen en overtuigingen. Zoals creatief zijn, geloven dat lerenden zich verder kunnen ontwikkelen, ondernemend willen zijn, willen samenwerken en open staan voor veranderen. Daarnaast wordt vaak genoemd dat deze docenten meer ‘student-gecentreerd’ onderwijs willen verzorgen.

Mijn opmerkingen: los van dat je van alles kunt vinden van de afzonderlijke opvattingen -ik vind zelf bijvoorbeeld learning-centred zinvoller dan de ‘student-centred- deel ik de mening dat de bereidheid om je onderwijs anders vorm te geven en affiniteit met leertechnologie, erg belangrijk zijn om ‘blended learning’ te gaan toepassen.

Observatie 2: bekwame ‘blended’ docenten beschikken over veel van de kenmerken van “distinguished traditional teachers”.
Staker verwijst hierbij onder meer naar het Danielson Framework for Teaching. Daarin staat onder meer dat een goede docent

  • activiteiten gebruikt die lerenden keuzes laten maken,
  • kennis demonstreert en geeft om individuele lerenden (hun welbevinden),
  • lerenden aanmoedigt om hun eigen doelen te formuleren,
  • meerdere ‘bronnen’ gebruikt voor feedback van hoge kwaliteit.

In feite gaat het dus om pedagogisch-didactische kwaliteiten.

Mijn opmerkingen: een docent bij blended learning is inderdaad in de eerste plaats ‘docent’.

Observatie 3: bekwame blended’ docenten beschikken over aanvullende kenmerken dan docenten die blended learning niet toepassen.
Deze hebben te maken met systemen en structuren, en met ‘learning design’. Je moet bijvoorbeeld online content kunnen cureren, op basis van modellen voor blended learning structuren kunnen aanbieden en lerenden ondersteunen bij online leren.

Mijn opmerkingen: Heather Staker blijft steken in redelijk algemene bewoordingen. Ik neem bijvoorbeeld aan dat zij hierbij ook doelt op ICT-vaardigheden, op informatievaardigheden en op mediavaardigheden. Eigenlijk zouden volgens mij alle docenten over deze vaardigheden moeten beschikken, niet alleen degenen die ‘blended learning’ toepassen.

Ik vind het eveneens belangrijk dat je de didactische eigenschappen van leertechnologieën en functionaliteiten op waarde kunt schatten (dus inclusief de sterke en minder sterke kanten, binnen verschillende contexten). Bijvoorbeeld: wanneer zet ik een online forum in, wanneer niet en welke voorwaarden moet ik realiseren om ervoor te zorgen dat een online forum daadwerkelijk bijdraagt aan effectief, efficiënt en aantrekkelijk leren? Maar ook: welke leeractiviteiten kan ik faciliteren, nu ik de beschikking heb over leertechnologie X?

Verder is het extra belangrijk dat je je heel helder uitdrukt en zorgvuldig bent als je online content publiceert. Anders ontstaat ruis, onder meer omdat je jezelf minder goed kunt corrigeren dan tijdens een bijeenkomst. Bovendien zul je in staat moeten zijn om effectief online te communiceren, zonder dat je beschikt over de ‘cues’ van een face-to-face gesprek. Bij virtual classes moet je ervan bewust zijn dat afwisseling nog belangrijker is als bij bijeenkomsten.

Bij blended learning (en vooral bij volledig online leren) ben je ook meer tijd kwijt aan de voorbereiding, maar minder aan het geven van ‘live’ instructies.

Volgens mij hoef je niet altijd specialist te zijn op het gebied van ‘learning design’. Dat specialisme moet wel aanwezig zijn binnen je team. Hetzelfde geldt voor het ontwikkelen van online toetsen, kennisclips, podcasts, het verzorgen van virtual classes, etcetera. Je hoeft niet alles te kunnen.

Wil je je verder verdiepen in bekwaamheden van docenten bij ‘blended learning’?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *