Over de effectiviteit van blended learning

Mijn RSS-feed reader blijft een heel belangrijk middel waarmee ik op het spoor kom van relevante artikelen. Vanavond stuitte ik daardoor op een interessante bijdrage over blended learning met aan het eind een aanbeveling die ik zelf al toepas.

De bijdrage Why Blended (Learning), Why Now? start met een introductie over blended learning. De andere onderdelen zijn het meest boeiend. De auteur heeft namelijk allerlei onderzoeken over blended learning bestudeerd en samengevat.

Enkele bevindingen:

  • Er is consensus over de noodzaak om meer empirisch onderzoek te doen naar de “blended modality”.
  • De effecten van blended en online leren op de leerresultaten zijn niet volledig eenduidig als grondig onderzoek wordt uitgevoerd.
  • Veel van de te analyseren data bevat de nodige ruis en zijn lastig te interpreteren.
  • De combinatie van technologie, inhoud en activiteiten is vaak ad hoc tot stand gekomen en niet gebaseerd op een theorie of concept.
  • Er zijn veel factoren in het spel bij onderzoek naar blended learning. Dat maakt het doen van onderzoek ook erg complex.
  • Specifieke onderwerpen zoals de adoptie van blended learning het ontwerpen van blended cursussen en de gevolgen voor werkdruk worden pas recent onderzocht.

Er wordt ook onderzoek gedaan naar de effectiviteit van blended learning voor specifieke doelgroepen.

Because blended environments necessarily involve more self-directed learning, time-management skills, and more autonomy, some have questioned whether blended courses should even be an option for a first-year curriculum.

Toch kan blended learning bij een zorgvuldige toepassing ook effectief zijn voor eerstejaars. Er zal verder meer onderzoek moeten worden gedaan naar effectiviteit voor studenten met beperkingen.
Aangezien blended learning een beroep doet op zelfsturing, zijn er zorgen over de effectiviteit van blended learning voor lerenden die niet uit zichzelf gemotiveerd en betrokken zijn.

More research is certainly needed to measure whether blended environments more generally, as well as smaller components included in blended classrooms (tools, technologies, techniques), are effective for helping students learn.

Al met al een verhaal over “ja, mits…” en “nee, tenzij…”. Er komt veel kijken bij de realisatie van effectiueve vormen van blended learning. Wat dat betreft is het net gewoon onderwijs en opleiden.

De auteur adviseert daarom om te kijken naar literatuur over zaken als cursusontwerp, actief leren en het engagement van lerenden. Kijk dus naar wat we weten over effectieve leerstrategieën en effectieve didactische principes in het algemeen. Dat is exact waarom ik Merrill’s first principles of instruction gebruik om naar de effectiviteit van technology enhanced learning te kijken.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. “Because blended environments necessarily involve more self-directed learning…” Hoezo meer zelfsturend leren? Blended leren impliceert dat helemaal niet, dat is een aanname die mi niet klopt.

  2. Nou, online leren (als onderdeel van blended learning) vereist dat wel. Via f2f-activiteiten synchroon online leren kun je daar inderdaad op inspelen.

  3. Hangt er helemaal van af hoe je dat organiseert. Je kunt helemaal los gaan in het controleren van wat studenten online doen. Dat vind ik geen self-directed learning. Blended leren is geen onderwijsconcept vind ik, het is een ontwikkelconcept.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *