Opvallende zaken uit impressies van de SXSW EDU

De PO-Raad organiseerde de afgelopen week een studiereis naar de SXSW EDU, het educatieve onderdeel van de befaamde South by Southwest ® conferentie. De deelnemers hebben hierover gezamenlijk geblogd. Ik heb de blogposts van de vier dagen doorgenomen. Wat valt me daarbij op?

  • Veel aandacht voor onderwijskundige toepassingen van virtual reality en augmented reality, waarbij onder andere lerenden in Unity zelf toepassingen creëren.
  • Om online samen te werken heb je ‘digital empathy’ nodig.
  • Het belang om ethiek te koppelen aan de doorontwikkeling van artificiële intelligentie.
  • Het gebruik van een Writing Mentor die feedback geeft bij schrijfonderwijs.
  • Technologie kan leren sterker en betekenisvoller maken.
  • De grote ongelijkheid tussen scholen in de VS, mede als gevolg van de wijze van financiering.
  • De maatschappelijke ongelijkheid binnen de VS en veel institutioneel racisme.
  • De brede maatschappelijke functie van een school. Scholen nemen initiatieven (zoals zorgen voor voedsel) die in ons land ondenkbaar zijn. Maar binnen lokale Amerikaanse samenlevingen wel noodzakelijk.
  • In de VS heeft 25% van alle kinderen geen toegang tot internet.
  • Een autistische leerling die typen gebruikt om met anderen te communiceren.
  • Heb bij mediawijsheid niet alleen oog voor de rationeel-kritische benadering. Emotie speelt ook een grote rol.
  • Citaat: “Het gaat erom dat we vanuit een gewortelde empathie de dialoog aangaan. Niet het aanmoedigen van kritiek op de ander vanuit eigen overtuigingen waarvan je veronderstelt dat de ander die gaat delen als hij het eindelijk snapt. Maar juist tieners leren om hun eigen constructies van feiten onder de loep te nemen. Respecteer het perspectief van de ander, zonder dat van jezelf te verlaten, blijf in contact. Doe dit op de plekken waar tieners zijn, zoek het in de dominante netwerken waar zij zich bevinden. En geef tieners wat meer vrijheid in de offline wereld om te ontdekken wie ze zijn, zodat ze niet stuurloos in de donkere uithoeken van de digitale wereld belanden.”
  • IBM’s Watson die in staat is vragen van lerenden te beantwoorden.
  • EMOJI als kernwaarden (Expectations, Meaning, Observe, Join, Invest).
  • Citaat: “Er is in het onderwijs een verandering gaande van top-down, rationeel en strategisch plannen naar gedeeld leiderschap, collectieve besluitvorming en koers zoeken. “
  • Hoe kun je een zwak presterende school weer op de goede weg krijgen (vijf succesfactoren).
  • Japan loopt in vergelijking met ons land en de VS sterk achter als het gaat om ICT in het onderwijs.
  • De toepassing van het genius-uur. De vader van een kind heeft darmkanker en het kind gebruikt dit uur om zich meer te verdiepen in deze ziekte en in de behandeling ervan.

Voor indrukken van de South by Southwest ® zelf moet je natuurlijk bij Fast Moving Targets zijn.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *