De afgelopen week vond in London de British Educational Training and Technology trade show -beter bekend als de BETT- plaats. Was je niet in de gelegenheid deze beurs met leertechnologieën te bezoeken? Lees dan wat Luke Edwards de meest opvallende technologieën vindt.
Buddy is een robot die gebruik maakt van AI, zicht, taalverwerking en gebaren. De robot kan ook emoties tonen. Je gebruikt de robot in het onderwijs als onderwijsassistent of als persoonlijke ‘buddy; voor leerlingen. Je kunt de robot ook gebruiken om videogesprekken via een tablet te voeren met leerlingen. Het Franse ministerie van onderwijs heeft schijnbaar veel van dergelijke robots aangeschaft. In de zorg worden deze robots al langer gebruikt om patiënten te ondersteunen. Dergelijke robots worden al langer ingezet, bijvoorbeeld ter ondersteuning van leerlingen met beperkingen. Ik krijg wel de indruk dat deze robots steeds krachtiger worden.
Sandbox AR van het bedrijf Discovery Education is een applicatie die docenten in staat stelt augmented reality in de klas in te zetten. Docenten kunnen werelden bouwen, kant-en-klare werelden gebruiken of lerenden hun eigen wereld laten maken. Voorbeelden zijn oude steden of oude gebouwen die je op deze manier kunt bestuderen.
Neo LMS van Cypher Learning is een relatief nieuw en zeer geavanceerd LMS. AI, adaptiviteit, gamification: deze technologieën worden allemaal toegepast. Ik heb een tijd geleden een uitgebreide demonstratie gehad van dit LMS en was behoorlijk onder de indruk. Ook van de gebruiksvriendelijkheid. Cypher Learning heeft overigens ook een LMS voor arbeidsorganisaties. Het bedrijf is bezig de activiteiten naar de Europese markt uit te breiden. Ze zijn bijvoorbeeld ook platinum sponsor van de komende editie van de Online Educa in Berlijn. Ik verwacht dat Cypher Learning zich ook zal gaan mengen in aanbestedingstrajecten.
Clever Blocks is een realistische manier om te leren coderen. Je gebruikt draagbare blokken waarmee lerenden de basisbeginselen van coderen kunnen leren zonder dat ze beeldschermtijd nodig hebben. Lerenden krijgen ook feedback op fouten. Zij kunnen verschillende typen blokken gebruiken en met elkaar combineren, zoals ‘bewegen’, ‘roteren’, ‘herhalen’ en ‘onthouden’.
Connect van het bedrijf Locker is een internationaal beschikbaar systeem dat het mogelijk maakt om een managementinformatiesysteem van een school te koppelen aan online systemen zoals Office 365 of de suite van Google. Ik krijg de indruk dat het systeem zich vooral richt op het geven van toegang tot systemen (o.a. autorisatie en authenticatie).
ClassSpaces stelt docenten in staat om digitale artefacten zoals documenten, afbeeldingen, video’s en werkbladen, eenvoudig te delen met lerenden door deze naar indivduele apparaten te sturen. Docenten kunnen op verschillende apparaten presenteren aan de klas, lerenden vragen te presenteren, chatten, en dergelijke. Zij kunnen ook materialen ‘vastzetten’, tabbladen controleren die geopend zijn op de browsers van lerenden en deze tabbladen sluiten.
Sign In App is een platform dat is gebouwd om toegangsregistraties voor onderwijsinstellingen digitaal te beheren. Je gebruikt de app voor aanmelden. Daarnaast kan de app worden ingezet om evacuaties efficiënt te managen, blokkadelijsten te beheren en zelfs toegang op basis van de COVID 19-vaccinatiestatus te organiseren. Deze app kan met verschillende administratiesystemen worden geïntegreerd.
Nualang is een digitaal taalleerplatform dat lerenden helpt beter te worden op het gebied van een vreemde taal. Het platform richt zich op het kunnen converseren. De applicatie biedt bijvoorbeeld een zin aan, en de lerenden spreekt deze hardop uit. Slimme spraakherkenningssoftware bepaalt hoe goed de uitspraak is. De lerende kan dan verder gaan of de eigen poging vergelijken met de juiste versie. Docenten kunnen eigen klassen samenstellen met zinnen die naar behoefte worden aangemaakt. Je kunt ook gebruik maken van zinnen die al zijn ingevoerd.
De app Musilla is ontwikkeld om lerenden op een leuke en boeiende manier muziek te leren spelen, met behulp van een tablet. De app maakt gebruik van gamification en laat lerenden zelfstandig oefeningen maken om muziek te leren spelen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Toffe verzameling