Opleidingsprofessionals niet overtuigd van nut social media voor leren (#in)

Social media kunnen een belangrijke rol spelen bij leren en ontwikkelen, al zijn opleidingsprofessionals daar lang niet altijd van overtuigd. Die conclusie kun je volgens Managers Online trekken uit recent onderzoek van Vanguard Leadership (tip van HRBase)

Het onderzoek laat zien dat opleidingsprofessionals weliswaar op grote schaal social media gebruiken, maar dat een minderheid van 43% deze tools ziet als passend medium voor e-learning. De perceptie die opleidingsprofessionals van social media hebben, lijkt daar debet aan te zijn. De onderzoekers grijpen naar de klassieke middelen om social media binnen opleidingsafdelingen ingebed te krijgen (denk aan succesverhalen en het definiëren van return on investment).

Het onderzoek bevestigt mijn stelling dat er sprake is van behoudendheid binnen de opleidingswereld.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Stilstand is achteruitgang.
    Hieronder een link naar een video van een tijdsbeeld, waarin media-professionals elkaar in 2010 onderling helpen met korte berichtjes van 140 tekens…
    Transmedia storytelling anno 2010.
    De waarde daarvan ontgaat onderwijsinstellingen op dit moment nog, die hard denken te kunnen blijven zitten op de kennis binnen hun organisatie, terwijl de kennis erbuiten zoveel groter is en effectiever stroomt.
    http://denkbeeldenstorm.nl/2010/07/the-positive-has-to-overtake-the-negative/

  2. Ik kan deze opvatting van opleidingprofessionals wel begrijpen.
    Social media hebben in tegenstelling tot electronische leeromgevingen hun eigen dynamiek. Gebruikers van deze systemen hebben vaak hun eigen opvattingen, ervaringen, attitudes e.d. Deze eigenschappen maken het voor opleidingprofessionals lastiger om het gebruik van de leeromgeving te ontwerpen en te managen.
    Elektronische leeromgevingen zijn voor veel mensen onbekender. Cursisten kunnen bij het gebruik van deze omgevingen veel makkelijke geconditioneerd worden om het systeem.
    Ik vermoed dat veel van de huidige e-learning professionals hun cursussen nog op een heel traditionele wijze vormgeven en door de moeilijker te managen cursisten de opvatting hebben dat sociale media niet geschikt zijn voor e-learning (maar waarschijnlijk is er iets meer onderzoek nodig om deze stelling (of het tegendeel daarvan) te bewijzen).

  3. @Denkbeeldhouwer: dank voor de aanvulling. Het betreft overigens niet alleen het onderwijs. Het onderzoek kijkt vooral naar bedrijven en instellingen.
    @Jeroen van Beijnen: angst om lerenden los te laten? Bang om controle te verliezen? Dat zouden best wel eens redenen kunnen zijn. Dank voor je reactie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *