OpenU: vier typen gebruikers (#in)

Gisteren blogde ik over een artikel over OpenU, dat ik voor het blad Onderwijsinnovatie heb geschreven. Ik kreeg o.a. de vraag of of er mogelijkheden zijn om te snuffelen. En ja: die zijn er.

Verder wil ik benadrukken dat OpenU ook bedoeld is voor studenten aan de Open Universiteit.

Met OpenU richt de OU zich namelijk op volwassenen die

  • een bachelordiploma willen behalen
  • een masterdiploma willen behalen
  • willen promoveren
  • kennis anderszins willen verwerven (via een cursus, korte opleiding of maatwerktraject)
  • een beroeps/functiegericht traject willen volgen (bijvoorbeeld via een maatwerktraject of focusopleiding)
  • bij willen blijven op hun vakgebied (bijvoorbeeld via een kennisabonnement of via het uitwisselen van kennis en ervaring met behulp van sociale media).

Deze leerdoelen hangen ook met elkaar samen doordat bijvoorbeeld leden van de alumnivereniging (die bijvoorbeeld een bachelordiploma hebben behaald), een kennisabonnement kunnen krijgen of doordat maatwerktrajecten worden ontwikkeld waarbinnen modules worden gecombineerd met workshops en een portaal.

Binnen het portaal van OpenU kennen wij vier typen gebruikers:

  1. Belangstellenden: Iedereen die interesse heeft in de inhoud van het portaal. Zij kunnen kennisnemen van nieuwsberichten, blogposts, gratis cursussen, en dergelijke, maar zij krijgen niet alle informatie te zien, en hebben beperkte rechten. Zij kunnen bijvoorbeeld niet reageren op anderen.
  2. Geregistreerde gebruikers: Zij kunnen niet alleen kennisnemen van de vrij toegankelijke informatie, maar ook reageren, een profiel aanmaken en contacten leggen met andere gebruikers. Deze optie is wellicht de beste mogelijkheid om 'te snuffelen'.
  3. Kennisabonnees: Voor een beperkt bedrag per jaar hebben vanaf oktober 2011 kennisabonnees toegang tot extra producten en diensten. De inhoud en prijs van een abonnement is afhankelijk van het leerstofgebied. Kennisabonnees zijn echter geen studenten. Zij kunnen bijvoorbeeld geen feedback vragen van docenten en geen tentamens maken. Kennisabonnees ontvangen ook geen diploma of certificaat.
  4. Studenten van de Open Universiteit: Het portaal OpenU wordt ook gebruikt om met studenten van de OU te communiceren. Bij Onderwijs- en Leerwetenschappen gebruikt men OpenU ook om te studeren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Hallo Wilfred,
    Ik las net je artikel in OI en was blij met je relativering aan het eind: ‘De vraag is gerechtvaardigd of professionals hiervoor geen andere netwerken of communities op internet kunnen gebruiken
    Ik ben jaloers op het mooie initiatief, maar ik betwijfel of je de ambities om ook mensen ‘buiten de OU’ te gaan bedienen, zult gaan waarmaken. Ik twijfel hierbij niet aan de inhoudelijke kwaliteit, maar vraag me af of de brede insteek haalbaar is.
    Als ik naar mezelf kijk, kan ik me voorstellen dat er relevante ‘leerstofgebieden’ beschikbaar zijn en toch ben ik niet geneigd om kennisabonnee te worden.
    De OU is voortrekker op het gebied van OER in Nederland. Ben heel benieuwd of deze aanpak gaat werken. Ik volg je met veel belangstelling.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *