OpenU Kennisnet masterclass met Pedro De Bruyckere

Aanstaande woensdag start de laatste OpenU Kennisnet masterclass van 2013. Deze masterclass wordt verzorgd door de bekende Vlaamse pedagoog, auteur en edublogger Pedro De Bruyckere. Pedro gaat in op authentiek leren met behulp van ICT. De livesessie is aanstaande vrijdag van 16-17 uur. Deelname is gratis, inschrijven verplicht.

Binnen het onderwijs wordt vaak gepleit voor authentieke leeromgevingen. Tegelijk is authenticiteit zelf volgens Pedro een zeer complex concept waar we moeilijk vat op kunnen krijgen. We zeggen misschien vaak tegen bijvoorbeeld leerkrachten ‘wees jezelf’, maar is dat wel zo een goed idee? En hoe moet je dat dan wel doen? Een leeromgeving moet zo authentiek mogelijk zijn, maar wat houdt dat in?

In deze masterclass kun je leren:

  • waar het belang van authenticiteit in onderwijs vandaan komt.
  • hoe je authenticiteit als een werkbaar concept kan gebruiken.
  • hoe je een onderscheid kan maken tussen authentiek materiaal, authentieke opdrachten en authentieke leeromgeving.
  • hoe je deze inzichten kunt hanteren bij het ontwerpen van een (digitale) leeromgeving.

Concrete doelen zijn:

  • Het belang van authenticiteit in het onderwijs schetsen naar oorsprong en uitingsvormen.
  • Impact van authentieke leeromgeving versus authentieke opdrachten verklaren vanuit minimaal 2 modellen (Suspension of disbelief, redundancy principle, conflicting perceptions of authenticity,…)
  • De inzichten over authenticiteit concreet toepassen in het ontwerpen van een (digitale) leeromgeving.

Deze OpenU Kennisnet masterclass start op woensdag 12 december, en duurt tot en met maandag 17 december. De live sessie vindt plaats op vrijdag 14 december van 16-17 uur (dus niet zoals gebruikelijk van 15-16 uur).

Deelname is gratis. Inschrijven verplicht. Om je te kunnen inschrijven, moet je geregistreerd zijn als gebruiker van OpenU.

Pedro De Bruyckere. Pedro is pedagoog en onderzoeker aan de Arteveldehogeschool en de Universiteit Antwerpen. Samen met Bert Smits schreef hij de boeken ‘Is het nu generatie X, Y of Einstein?’ (2009) en ‘De Jeugd Is Tegenwoordig’ (2011) over de leefwereld van jongeren in relatie tot onderwijs en werk. In 2013 verschijnt een nieuw boek in samenwerking met Casper Hulshof (Universiteit Utrecht) ‘Jongens zijn slimmer dan meisjes’ over mythes over onderwijs en leren.

Pedro legt momenteel de laatste had aan zijn PhD over de perceptie van authenticiteit bij leerkrachten door leerlingen.

Hij is een actieve (edu)blogger op X, Y of Einstein? (in het Nederlands) en The Economy of Meaning (in het Engels).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *